Plus Panasonic ontwikkelt kobaltvrije batterijen

Panasonic, 's werelds grootste producent van lithium-ionbatterijen, kondigt aan te willen overschakelen op kobaltvrije batterijen. Daarmee wil het bedrijf het dreigende tekort aan kobalt verhelpen en de hoge prijzen omzeilen.

18 juni 2018
Presskit Model 3
Tesla

Panasonic, leverancier van de batterijcellen voor Tesla’s Model 3-batterijen en ‘s werelds grootste producent van lithium-ionbatterijen, kondigt aan dat het kobalt uit zijn batterijen wil weren. 
De batterijproducent gaat op zoek naar andere oplossingen, bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van nikkel. “We hebben het gebruik van het metaal al aanzienlijk teruggedrongen”, zegt Kenji Tamura, verantwoordelijk voor de automotive batterijproductie van Panasonic. "Het doel is om op termijn batterijen te fabriceren waar helemaal geen kobalt meer in zit."

Sleutelcomponent

Kobalt wordt vandaag vooral gebruikt in de batterijen van mobiele telefoons of tablets, maar door de stijgende vraag naar elektrische auto’s verwachten experts straks een tekort aan kobalt. Om batterijen voor elektrische voertuigen (EV) en energieopslag stabiel en efficiënt te maken, is kobalt immers een sleutelcomponent. In de batterij van een EV wordt kobalt typisch gecombineerd met nikkel en mangaan. Een EV-batterij bevat 1000 keer meer kobalt dan de batterij in een mobiele telefoon. 

Alternatieven

De grote batterijfabrikanten zijn naarstig op zoek naar alternatieven voor het kritieke metaal en daar zijn verschillenden redenen voor. In de eerste plaats kan het tekort aan kobalt producenten binnen afzienbare tijd voor problemen stellen. Ook de economische impact is doorslaggevend: de prijs van het kritieke metaal steeg de voorbije jaren pijlsnel en zal waarschijnlijk verder in stijgende lijn gaan. Bovendien stelt de ontginning van kobalt de industrie ook voor ethische en geopolitieke problemen. In de Congolese kobaltmijnen bijvoorbeeld werken delvers in erbarmelijke omstandigheden en worden zelfs kinderen aan het werk gezet. 

Lees ook: Zijn er genoeg kritieke metalen voor de groene-energieboost?

Tesla

Panasonic is de exclusieve leverancier van de batterijen van Tesla's Model 3. Deze batterijen worden geproduceerd in de gezamenlijke 'Gigafactory battery plant' in de Amerikaanse staat Nevada. 

CEO Elon Musk kondigde onlangs nog aan dat hun producenten erin waren geslaagd om lithium-ionbatterijen te ontwikkelen met meer nikkel en minder kobalt, die even sterk en stabiel zijn als klassieke lithium-ionbatterijen. 

Nog geen alternatief

De noodzaak om batterijen te ontwerpen met een grotere opslagcapaciteit en snellere laadtijden heeft de laatste jaren wereldwijd geleid tot tientallen R&D-projecten, die de ontwikkeling van een nieuwe generatie batterijen als doel hebben. Wetenschappelijk gezien liggen er tal van opties op tafel, maar tot op vandaag is er nog geen alternatief gevonden dat commercieel leefbaar is.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.