MVO

Eerste CSR Monitor in België: "Bedrijven vragen concrete adviezen"

Duurzaam ondernemen staat in veel bedrijven hoog op de agenda. De wil is er, maar de stap naar de praktijk is moeilijk. Trendhuis en BNP Paribas Fortis ondervroegen 640 bedrijven in het kader van de eerste CSR Monitor Belgium. “De grootste barrière is een gebrek aan concreet advies. De komende maanden gaan we een stappenplan ontwikkelen”, zegt Trendhuis-CEO Nathalie Bekx.  

Katleen Put | 5 maart 2018
Csr
©Trendhuis

CSR of Corporate Social Responsability betekent in een notendop: ondernemen draait om meer dan geld verdienen. Bedrijven dragen ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Die willen ze graag opnemen, alleen is het ‘hoe’ niet altijd duidelijk.

Oneerlijke concurrentie

“We voelen al een tijdje aan dat de interesse in duurzaam ondernemen groeit. Naar aanleiding van de uitreiking van de CSR Pro of the Year besloten we een concrete rondvraag te doen”, vertelt Nathalie Bekx van Trendhuis. “Samen met BNP Paribas Fortis lanceerden we de eerste CSR Monitor Belgium. Daarvoor gingen we bij 640 bedrijven polsen naar hun inspanningen rond CSR.”

“Uit de rondvraag blijkt dat bedrijven steeds meer openstaan voor CSR, maar dat ze ook drempels ervaren. De stap naar de praktijk is groot. Bedrijven willen wel maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar hoe doen ze dat zonder zichzelf financieel in de problemen te brengen? Hoe concurreren ze met niet-duurzame ondernemers die een lagere prijs kunnen vragen? En waar vinden ze de nodige kennis? 56 procent van de bedrijven is ervan overtuigd dat CSR op lange termijn kosten kan besparen. Maar op korte termijn overheerst de twijfel. Die willen we helpen wegnemen.” 

"Eind 2018 willen we een stappenplan met praktische tips aanbieden"

Nathalie Bekx, CEO van Trendhuis

CSR = méér dan zonnepanelen

Een eerste stap naar een duurzamer bedrijfsleven is een duidelijke omschrijving van CSR. Zeker in kmo’s wordt duurzaam ondernemen vaak herleid tot giften aan goede doelen of het plaatsen van zonnepanelen. Dat is logisch: die inspanningen zijn objectief en duidelijk meetbaar. Maar CSR is veel meer dan dat, weet Nathalie Bekx.

“Veel bedrijven missen sturing. Ze doen wel inspanningen, maar laten die zelden door een externe partij objectief beoordelen. Dat is niet efficiënt. Sommige beslissingen lijken op korte termijn duurzaam, maar zijn dat op lange termijn niet. Daarnaast is CSR alleen mogelijk als je het hele bedrijf erbij betrekt. Niet alleen de directie, maar ook de werknemers, de stakeholders, de klanten … Zo creëer je een breed draagvlak. CSR draait niet alleen om een groener wagenpark, maar ook om lokale productie, het welzijn van de klant, het hr-beleid … Ook op dat vlak is er nood aan concrete adviezen.”

Stappenplan ontwikkelen

De motivatie om duurzaam te ondernemen is er duidelijk wel. Dat is al een stap in de goede richting. In een tweede fase willen Trendhuis en PNB Paribas Fortis concreet aan de slag gaan met de resultaten van de CSR Monitor.

Nathalie Bekx: “België is een kmo-land, en kleine bedrijven worstelen nog meer dan grote met de vraag hoe ze duurzaam ondernemen concreet kunnen aanpakken. Dure consultants zijn vooral voor grote bedrijven een optie. Daarom gaan wij de komende maanden concrete methodes ontwikkelen waarmee bedrijven zélf aan de slag kunnen gaan. Kmo’s hebben nood aan een concreet stappenplan met praktische tips en initiatieven die ze zelf kunnen nemen. We hebben al een oproep gedaan naar bedrijven die daar samen met ons aan willen werken. Tegen het najaar van 2018 willen we een concreet stappenplan aanbieden.” 

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!