Drankenproducent Spadel streeft naar nuluitstoot tegen 2050

Spadel hoort bij het selecte kransje bedrijven met gevalideerde klimaatdoelstellingen. "Als voorloper op het vlak van duurzame ontwikkeling streven we naar een nuluitstoot voor de hele groep tegen 2050, zonder enige vorm van compensatie."

Dit artikel maakt onderdeel uit van het magazine:
Susanovamagazine april 2020
Tom Wolfs | 24 maart 2020
Spadel
Spadel wil zijn indirecte emissies uit de aankoop van elektriciteit doen dalen met 80 procent.

Een engagement binnen het Science Based Targets-initiatief (SBTi) laat het bedrijf - bekend van de merken Spa en Bru - toe om de weg naar die nuluitstoot duidelijk uit te stippelen, met targets die een aantoonbaar positief effect hebben op het klimaat. De targets werden eind vorig jaar goedgekeurd door het SBTi en liggen vast voor de hele waardeketen van het bedrijf en voor zijn producten.

Patrick Jobé, manager Milieu en Water: “Als tussentijdse doelstelling willen we de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 42 procent verminderen ten opzichte van 2015, over alle scopes heen. De emissies die voortkomen uit ons productieproces moeten daarvoor met 40 procent naar beneden, de indirecte emissies uit de aankoop van elektriciteit met 80 procent en de emissies die komen kijken bij bijvoorbeeld transport met 40 procent.”

Ken je ‘hot spots’

Vooral wat de indirecte emissies betreft, is er werk aan de winkel: “De distributie en de verpakking van onze dranken zijn verantwoordelijk voor het leeuwendeel van onze CO2-voetafdruk. We nemen daarom initiatieven om het transport van onze producten milieuvriendelijker te laten verlopen – denk aan vrachtwagens die rijden op biobrandstof – en om verpakkingen te verduurzamen.”

Die aanpak – nagaan waar de meeste emissies ontstaan en daarop inspelen – raadt Jobé ook andere bedrijven aan. “Het is belangrijk om je hot spots te kennen: om te weten waar je als bedrijf het verschil kan maken en je targets daaraan aan te passen. Zodra je die oefening gemaakt hebt, moet je alle partners uit je waardeketen bij de doelstellingen betrekken. Zij vormen de sleutel tot succes, want alleen kom je er niet.”

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!