Partnerinterview

Werner & Mertz maakt ecologische schoonmaakproducten in een circulaire verpakking

Formules op basis van inheemse planten, flacons gemaakt van 100 procent post consumer-plastics …: Werner & Mertz, de nummer drie in de Europese schoonmaakmiddelensector, rijgt de duurzame primeurs aan elkaar. “Wij maken het verschil door integraal duurzame, krachtige schoonmaakoplossingen op de markt te brengen die onschadelijk zijn voor mens en natuur.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Rethinking Plastics
Lien Moris | 5 maart 2018
Prod Tanet Neutral Production1 A5
© Werner & Mertz

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met onze partner Werner & Mertz - wmprof.com

Het Duitse privébedrijf Werner & Mertz bestond in 2017 150 jaar. De professionele tak, Werner & Mertz Professional, is opgericht in 1971 en stelt 188 mensen te werk, waarvan zo’n 40 op de R&D-afdeling. Pioniers zijn het, die voortdurend zoeken naar nieuwe manieren om ecologische producten en effectievere formules op de markt te brengen.

Eric Van Raemdonck, general manager Benelux: “Werner & Mertz Professional is een ‘ecopionier’ in de sector van de professionele schoonmaak. Wij maken het verschil door integraal duurzame, krachtige schoonmaakoplossingen op de markt te brengen die onschadelijk zijn voor mens en natuur. We combineren eco-efficiëntie (de dingen juist doen) met eco-effectiviteit (de juiste dingen doen): de problemen verminderen volgens de principes van de circulaire economie. Ons merk Green Care Professional beantwoordt daar volledig aan.” Het bedrijf heeft verschillende certificaten die zijn duurzame werkwijze zwart op wit aantonen. “Het belangrijkste is EMAS, het Eco-Management and Audit Scheme van de EU. Dat wordt beschouwd als ‘s werelds meest veeleisende auditsysteem voor duurzaam milieumanagement. Elke drie jaar moeten we een plan opstellen om onze ecologische productie te verbeteren. In dat kader draait onze site in Mainz sinds 2014 op 100 procent hernieuwbare energie. We eisen zelfs van onze onderaannemers dat ze energie besparen.”

Inheemse grondstoffen

Op de meeste producten van Werner & Mertz Professional prijkt ook het Europese Ecolabel. “Al sinds 1989 zijn we bezig met ecologie: geconcentreerde formules ontwikkelen op basis van plantaardige ingrediënten, water besparen tijdens het productieproces … Toen het Ecolabel vijftien jaar geleden zijn criteria verstrengde, moesten wij ons product niet aanpassen. Dat bewijst hoe hoog onze lat ligt.”

“We willen ecologische producten op de markt brengen, maar wat zeker zo belangrijk is, is op welke manier ze geproduceerd worden. Daarom hanteren we naast het Ecolabel ook het Cradle to Cradle-principe: dat staat niet alleen voor een ecologische productie, maar vereist ook dat wij en onze onderaannemers het sociale aspect respecteren. We gebruiken bijvoorbeeld zoveel mogelijk inheemse oppervlakte-actieve stoffen, de componenten in een product die zorgen voor de effectieve reiniging. Oorspronkelijk haalden we die stoffen uit petroleumderivaten, naderhand uit palmpitolie. Maar palmplantages eisen veel plaats, terwijl die landbouwgronden voor voeding gebruikt kunnen worden. Nu halen we zoveel mogelijk oppervlakte-actieve stoffen uit raapzaad, lijnzaad en de derde persing van olijfolie, allemaal van Europese oorsprong en niet geschikt voor de voedingsindustrie.”

Het Cradle to Cradle-principe draait om het sluiten van kringlopen. Dat lukt Werner & Mertz aardig. Ze waren de eerste in hun sector om de Cradle to Cradle-certificering te halen voor hun formule, en dat was meteen Goud. Slechts één trapje verwijderd van het ambitieuze Platinum, waar ze sindsdien naartoe werken.

Eric Van Raemdonck Werner & Mertz

“Elk jaar produceren we 90 miljoen gerecycleerde petflessen. Dat is 4000 ton pet die niet verbrand wordt of in de oceanen terechtkomt”

Eric Van Raemdonck (Werner & Mertz)
© Werner & Mertz

Verpakkingen aanpakken

En de ambities van Werner en Mertz reiken nog verder. “We vinden het belangrijk om niet enkel naar onze formules te kijken, maar ook naar de verpakking van onze producten. Ook al is dat niet onze corebusiness. We waren de eersten om de Cradle to Cradle-certificering ook te ontvangen voor onze verpakkingen. Een hele prestatie, zeker als je weet dat er nog altijd niet veel bedrijven zijn die überhaupt proberen om de Cradle to Cradle-certificering te behalen. We kregen toen de Zilver-certificering voor een fles op basis van ruwe olie. De volgende stap was om een hoogkwalitatieve plastic fles te produceren waar geen olie meer aan te pas komt en die bovendien voor 100 procent uit recyclaat bestaat.” Dat leidde in 2015 tot een nieuwe wereldprimeur: een petfles op basis van 100 procent gerecycleerd industrieel plastic afval. Maar nog rustte het bedrijf niet op zijn lauweren. Dus richtte het zijn pijlen op huishoudelijk afval. In 2012 richtte Werner & Mertz in Duitsland het Recyclate Initiative op, met als doel plastic flessen te produceren op basis van huishoudelijk plastic afval, dat verzameld wordt in de ‘gele zak’ (de Duitse pmd-zak). Een groot deel van de plastic verpakkingen in die zak was bestemd voor de verbrandingsoven. “Zo evolueerden we in 2016 naar een fles die voor 20 procent bestaat uit gerecycleerde plastics uit de gele zak en voor 80 procent uit industrieel plastic afval. Elk jaar produceren we 90 miljoen van die gerecycleerde petflessen, onder het merk Frosch voor de consumentenmarkt. Dat is 4000 ton pet die niet verbrand wordt of in de oceanen terechtkomt. Zo maken we een eind aan de verspilling van plastic.”

In het Recyclate Initiative zijn heel wat partners verzameld. Grüne Punkt, de VAL-I-PAC en Fost Plus van Duitsland, verzamelt en sorteert plastics uit de gele zak en reinigt het recyclaat. Dan is het aan de lasertechnologie van Unisensor om het recyclaat zo zuiver te sorteren dat een hoge kwaliteit gegarandeerd is, zodat de flessen zo transparant mogelijk zijn. Fabrikant ALPLA produceert op basis van het recyclaat nieuwe flacons op de site van Werner & Mertz in Mainz, om de CO2-uitstoot te drukken. Op die manier worden elk jaar 1700 vrachtwagens en 1 miljoen afgelegde kilometers uitgespaard.

Redesign

Naast de gerecycleerde petflacons rijfde Werner & Mertz een wereldprimeur binnen met zijn verpakkingen op basis van 100 procent gerecycleerd HDPE (high density polyethyleen). De PE-flacons worden gebruikt voor de schoonmaakmiddelen in het professionele gamma van Werner & Mertz. Het bedrijf slaagde er bovendien als eerste ter wereld in om de gerecycleerde flessen doorschijnend te maken. “Circulair denken begint voor ons bij redesign. We hebben de verpakking van onze professionele producten herbekeken met recyclage als leidraad. Voor deze 100 procent HDPE-flacons ontvingen we in 2017 de WorldStar Packaging Award. Sinds januari zijn alle flessen in ons Green Care Professional-gamma gemaakt van 100 procent recyclaat uit de gele zak.”

Het Green Care Professional-gamma werd ook bekroond met de Cradle to Cradle Silver-certificering voor verpakking. De Platinum-certificering ligt intussen bijna binnen handbereik. “Het SANET platinum-concept 1.0 is al klaar. De dop bestaan uit 100 procent gerecycleerd PP (polypropyleen), die stellen we in mei voor. Ook duurzame inkt op de etiketten kunnen we afvinken.” De volgende primeur zal niet lang op zich laten wachten.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!