Plus Wat na dieselgate?

‘Sjoemelsoftware’ werd in 2015 in Nederland uitgeroepen tot woord van het jaar, in Vlaanderen kaapte het de tweede plaats weg. De publieke verontwaardiging toen aan het licht kwam dat Europese autofabrikanten de testresultaten van hun dieselwagens beïnvloed hadden, was dan ook groot. Wat is er anderhalf jaar na ‘dieselgate’ veranderd? Mblad ging zijn licht opsteken op een debatavond, georganiseerd door Clean Air Lovers & Lobbyists.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Transport & Mobiliteit
Senne Starckx | 11 juli 2017
Dieselgate Et Alors 3
© Kristof Braekeleire

“De ene crisis is de andere niet.” Met die boutade opende Philippe Awouters, voorzitter van de vereniging Clean Air Lovers & Lobbyists, de debatavond die op woensdag 31 mei in het ING-hoofdkwartier in Brussel plaatsvond. “Anderhalf jaar nadat we hoorden van de sjoemelsoftware van Volkswagen lijken de mensen er niet meer wakker van te liggen”, zegt Awouters. “Als je dat vergelijkt met wat de dioxinecrisis heeft teweeggebracht, is de conclusie pijnlijk. De grootste bezorgdheid lijkt nog te gaan naar eventuele financiele compensaties voor eigenaars van auto’s met sjoemelsoftware.” De dieselgatestorm, die in 2015 zo hevig woedde, is getemperd. Maar is dat wel terecht?

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.