Analyse

Plus Wanneer breekt de elektrische auto echt door?

Dat de automarkt voor een historisch kantelpunt staat, daarover zijn de meeste analisten het ondertussen eens. Maar wanneer de doorbraak van de elektrische auto er echt komt is nog niet zo duidelijk. Over één ding zijn alle experts het eens: de dagen van de benzine- en dieselwagen zijn geteld.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het magazine:
Transport & Mobiliteit
Stefanie Holvoet | 20 september 2018
Elek Verkleind

Hoewel ze nog niet zo lang geleden werden weggeschreven als leuke gadgets, zullen er tegen het einde van dit jaar wereldwijd 1,6 miljoen elektrische voertuigen (EV’s) rondrijden. In 2014 waren dat er nog maar een paar duizend. Toch blijft het aandeel van elektrische voertuigen in de mondiale autoverkoop voorlopig klein: minder dan 2 procent in de meeste regio’s. Maar daar zal snel verandering in komen, blijkt uit een analyse van het energiebureau Bloomberg New Energy Finance. In haar Electric Vehicle Outlook 2018 analyseerde Bloomberg de belangrijkste trends en factoren die de elektrische markt vooruit stuwen. Conclusie: de komende twintig jaar zullen EV’s de automarkt definitief hertekenen en dat zal verreikende gevolgenhebben voor miljoenen mensen.

Kantelpunt?

De echte revolutie mogen we verwachten in de tweede helft van de jaren 2020, voorspelt Bloomberg. Vanaf 2024 zal een elektrische auto competitief zijn zonder overheidssubsidies. Vanaf 2025 neemt het aantal verkochte diesel- en benzinewagens af. En vanaf 2029 verdwijnt het prijsverschil met brandstofwagens, doordat de prijs van batterijen sterk daalt. Na het verkooprecord van 1,1 miljoen elektrische voertuigen in 2017, vertienvoudigt dat aantal tegen 2025 naar schatting tot 11 miljoen, om naar 30 miljoen te klimmen tegen 2030

In 2040 zal 55 procent van de wereldwijde autoverkoop – goed voor 60 miljoen EV’s – en 33 procent van de mondiale vloot elektrisch zijn. Die ontwikkelingen zullen zich bij bussen sneller doorzetten dan bij auto’s. Al in 2019 wordt het totale kostenplaatje voor een elektrische bus goedkoper dan voor een conventionele bus. Vandaag wordt de wereldmarkt gedomineerd door China: van de 300.000 elektrische bussen rijdt 99 procent in China. Bloomberg voorspelt dat al in 2040 80 procent van de globale busvloot elektrisch aangedreven zal zijn.

Paard en kar

De voorspellingen van Bloomberg mogen dan wel duizelingwekkende cijfers bevatten, ze verbleken bij de inschattingen van Stanford-econoom Tony Seba. In zijn boek Clean disruption of Energy & Transportation gaat de Amerikaanse futurist ervan uit dat de elektrische auto al in 2021 goedkoper wordt dan een conventioneel exemplaar. Vanaf dat moment is de overstap op elektrisch rijden de evidentie zelve.“Elektrische auto’s zijn vijf keer zo energie-efficiënt en gaan veel langer mee dan auto’s met verbrandingsmotoren. Daarnaast is laden goedkoper dan tanken, zorgt vehicle-to-grid (technologie die het mogelijk maakt dat elektrische voertuigen ook energie aan het elektriciteitsnet terugleveren, red.) voor een compleet nieuw verdienmodel en zijn elektrische auto’s veel krachtiger”, aldus Seba in maart 2018 op het event rEVolution in Amsterdam.

In 2025 is iedere nieuw verkochte auto een EV, verwacht Seba. Hij maakt de vergelijking met het begin van de twintigste eeuw in New York City: “In 1900 verplaatste iedereen zich nog met paard en kar, maar in 1913 waren paarden uit het straatbeeld verdwenen. Dat is disruptie: het ontstaan van een nieuwe, betere markt, die de oude vernietigt. Zo zal het ook de elektrische auto’s vergaan.” Opmerkelijk is dat de huidige recordverkoop van EV’s bijna volledig kan worden toegeschreven aan één land: China. Het Internationaal Energieagentschap berekende dat de Chinezen verantwoordelijk waren voor meer dan 40 procent van de verkoop van EV’s in 2017.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.