Volvo Trucks start batterij assemblage in Gent
Volvo Trucks opent een fabriek die batterijpacks voor elektrische vrachtwagens zal assembleren. De serieproductie start in het derde kwartaal van dit jaar. De batterijpacks zijn ontworpen met het oog op latere revisie en hergebruik. De fabriek zelf draait volledig op hernieuwbare energie.
Elektrische vrachtwagens maken zo stilaan hun intrede op de markt. Grote merken als Daimler, Tesla en Renault zijn volop bezig met de ontwikkeling van nieuwe modellen. In 2021 groeide het aantal Europese inschrijvingen voor elektrische vrachtwagens van 16 ton of meer zelfs met 193 procent. Al betekende dat in absolute cijfers nog steeds maar 346 registraties. Volvo Trucks (niet te verwarren met het afgesplitste Volvo Car Corporation, dat personenwagens maakt) claimt de marktleider te zijn met een aandeel van 42 procent en is niet van plan die positie af te staan. De site in Gent zal daarin een belangrijke rol spelen.
Batterijen op maat
Dit jaar nog start Volvo Trucks in Gent met de assemblage van batterijpacks voor vrachtwagens. Samsung SDI levert daarvoor de individuele batterijcellen en andere onderdelen. Elke afgewerkte batterij heeft een capaciteit van 90 kilowattuur, ongeveer evenveel als een Tesla Model S, maar in de vrachtwagens van Volvo Trucks passen tot zes zulke packs. Zo kunnen klanten besparen op de kostprijs en het gewicht, al naargelang het gebruik dat ze voor ogen hebben: lange afstanden of eerder last mile-leveringen. In de beginfase gaat het om 30.000 packs per jaar, goed voor een vijftigtal nieuwe banen.
Competitief en duurzaam
De beslissing van Volvo Trucks om zelf batterijen te assembleren, is ingegeven door zowel competitieve als duurzame argumenten. “Door assemblage te integreren in onze productiestroom kunnen we de doorlooptijden voor onze klanten verkorten en tegelijk de circulariteit verhogen,” aldus Roger Alm, President van Volvo Trucks. Volgens het bedrijf draait de fabriek zelf voor 100 procent op hernieuwbare energie en zijn de batterijen zo ontworpen dat ze later gereviseerd en hergebruikt kunnen worden. Dat kan bijvoorbeeld door defecte cellen in het pack te vervangen door nieuwe exemplaren.

Gentse troeven
In eerste instantie verscheept Volvo Trucks de packs naar Zweden, waar het dit najaar start met de productie van zijn zwaardere modellen. Gent is daarvoor de ideale locatie omwille van de centrale ligging in Europa met North Sea Port als een multimodale transporthub. Het is de grootste productievestiging van het Zweedse moederbedrijf, dat voor dit project nog eens 17 miljoen euro investeerde. Volgend jaar zal Volvo Trucks ook in Gent beginnen met de productie van elektrische zware vrachtwagens. Tegen 2030 hoopt het de helft van zijn verkoop aan vrachtwagens te elektrificeren.
SDG
