Plus Vlaams bedrijf ontwikkelt nieuwe machinetechnologie voor windturbines en elektrische voertuigen

Goed nieuws voor bouwers van windturbines: de zware generatoren zijn straks verleden tijd. Met een nieuwe generator (die in het klein ook als motor voor elektrische voertuigen kan worden gebruikt) op basis van axiale-flux-technologie hoopt de Belgische start-up Magnax de markt grondig te vernieuwen. Het bedrijf sloot onlangs een R&D-partnership met ThyssenKrupp, een van de grootste technologiebedrijven ter wereld.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Cleantech
Katleen Put | 26 februari 2018
Foto Axial Flux Generator A6
Magnax

Het axiale-flux-concept is niet nieuw: in de negentiende eeuw beseften wetenschappers al dat het bruikbaar was om elektrische motoren mee te bouwen. Maar de technologie worstelde met mechanische en thermische problemen, en toen de populaire inductiemotoren op de markt kwamen, was er nog maar weinig aandacht voor. Tot de UGent het principe acht jaar geleden weer van onder het stof haalde. “Axiale-flux-technologie is veel efficiënter dan inductie, maar het vraagt een complexe methodiek”, vertelt Daan Moreels van Magnax. “De energie beweegt anders door de motor, de koeling gebeurt op een andere manier … De gebruikelijke software was niet geschikt om de nodige parameters te berekenen. Maar na zes jaar onderzoek had de UGent een nieuw computermodel klaar dat toeliet om de parameters erg exact te berekenen.”

Werkend prototype

Het onderzoek klonk als muziek in de oren van Magnax-CTO Peter Leijnen, die in 2015 van een klant de vraag kreeg om een nieuw type windturbine te ontwerpen. De molen moest eenvoudiger zijn dan een standaardturbine, met een veel lichtere generator. Peter Leijnen: “Op basis van de theoretische parameters die de UGent had berekend, slaagde ik erin om een technisch concept voor een axiale-flux-generator te ontwikkelen. Twee jaar lang experimenteerden we met materialen en productieprocessen, tot we afgelopen zomer ons eerste volledig werkende prototype realiseerden. De nieuwe generatoren zijn geschikt voor alle types van windturbines, met minimale aanpassingen. Een axiale-flux-generator is zo licht en compact dat windmolens ook lichter en efficiënter gebouwd kunnen worden. Een voorbeeld: een ‘traditionele’ state-of-the-art-generator voor een direct-drive-windmolen van 3 megawatt weegt gemiddeld 75 ton; onze nieuwe axiale-flux-generatoren beperken zich tot 25 ton. Een producent die voor ons kiest, kan dus zijn hele windmolenconcept optimaliseren.”

Hoger rendement

Naast het lichtere ontwerp leveren de nieuwe generatoren van Magnax ook een hoger rendement. In vergelijking met oudere modellen met tandwielkasten, die vandaag nog altijd worden gebouwd, stijgt het rendement van 88 naar 96 procent, stelt Daan Moreels. “De nieuwe generatie direct-drive-generatoren zonder tandwielkasten, die ondertussen zijn intrede deed, doet het beter, maar kan toch niet aan ons rendement tippen."

“Elke procent rendementsverhoging betekent tienduizenden euro’s aan extra elektriciteitsproductie. De afgelopen maanden werkten we de laatste technische uitdagingen weg en nu zijn we klaar om op grotere schaal generatoren te produceren. Het eerste prototype is al verkocht aan een windmolenfabrikant en wordt in een nieuwe turbine ingebouwd. Ondertussen contacteren windturbinefabrikanten van over de hele wereld ons voor meer informatie.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.