Vervoerregio Antwerpen krijgt 1100 elektrische fietsen

Vervoerregio Antwerpen plant een enorm netwerk met 76 strategische knooppunten voor 1100 elektrische deelfietsen. Lokaal kunnen daar nog eens 271 dropzones en 1600 deelfietsen bijkomen.

Ellen Vervoort | 8 augustus 2019
Velo Antwerpen

Met 1,1 miljoen inwoners verspreid over 33 gemeenten is Vervoerregio Antwerpen de drukste en dichtstbevolkte van de vijftien mobiliteitsregio’s in Vlaanderen. Ook wat werkgelegenheid betreft is de regio met meer dan 500.000 jobs bij 85.000 bedrijven koploper. Om al die mensen aan te zetten om zich vlot en duurzaam te verplaatsen, plant de Vervoerregio Antwerpen een uitgebreid netwerk van elektrische deelfietsen.

Knooppunten

Dat netwerk zal worden opgebouwd volgens twee systemen. Zo komt er een netwerk met 76 knooppunten voor circa 1100 elektrische fietsen. Die krijgen dan vooral een plekje aan park-and-rides, treinstations, hoofdhaltes van de bus en de tram, en nabij belangrijke toegangspoorten tot de haven.

Maar gemeenten binnen en buiten de vervoerregio kunnen ook instappen voor meer lokale mobiliteitsbehoeften. Daar ziet men voorlopig een potentieel van zo’n 271 stations of dropzones, goed voor zo’n 1600 fietsen.

Voor werk en school

Vervoerregio Antwerpen ziet vooral potentieel voor woon-werkverplaatsingen, maar ook voor woon-schoolverkeer. De elektrische fietsen kunnen dienen voor last-mile trajecten vanuit of tussen openbaarvervoerhubs of zelfs als een alternatief voor bepaalde verbindingen die erg lijden onder de congestie, een lage frequentie hebben of worden afgeschaft. Zo kan die spreekwoordelijke last-mile bij sommigen oplopen tot wel tien of twintig kilometer, zoals naar meer afgelegen bedrijventerreinen of in de Antwerpse haven.

“Het netwerk komt er vooral op vraag van de randgemeenten”, zegt Koen Kennis, Antwerpse schepen van Mobiliteit en voorzitter van de Vervoerregio Antwerpen in een persbericht. Maar het plan past ook in de ambitie van Stad Antwerpen om tegen 2030 de helft van alle verplaatsingen duurzaam te laten gebeuren. Binnen die visie passen ook extra trams en meer treinen.

Marktbevraging

Vervoerregio Antwerpen gaat nu eerst de markt bevragen. Bedrijven kunnen zo hun ideeën en concepten indienen. Daarna volgt een officiële aanbesteding waarbij een kandidaat of een groep kandidaten wordt geselecteerd. Voor de eerste fase in de uitrol van het hele project hopen de initiatiefnemers in de loop van 2020 een volgende stap te kunnen zetten.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!