Plus Vanaf 2024 is de elektrische auto competitief zonder subsidies, voorspelt Bloomberg

De automarkt is wereldwijd aan het veranderen. Hoewel ze nog niet zo lang geleden werden weggeschreven als speelgoed, zullen er tegen het einde van dit jaar 1,6 miljoen elektrische wagens rondrijden. In 2014 waren dat er nog maar een paar duizend. Wat zijn de belangrijkste trends en welke factoren stuwen de elektrische markt vooruit? Bloomberg analyseerde ze in haar 'Electric Vehicle Outlook 2018'.

Katelijne Norga | 30 mei 2018
Electric Car 1458836 1920 Pixababy

Wat zijn de belangrijkste trends?

Het aandeel van elektrische voertuigen in de wereldwijde autoverkoop is voorlopig klein – minder dan 2 procent in de meeste regio’s – maar sommige landen maken een sprong voorwaarts. En de komende twintig jaar zullen EV’s de automarkt definitief hertekenen:

  • Na het verkooprecord van 1,1 miljoen voertuigen in 2017 zullen er naar schatting 11 miljoen EV’s verkocht worden in 2025 en 30 miljoen in 2030.
  • In 2040 zal 55 procent van de wereldwijde autoverkoop en 33 procent van de mondiale vloot elektrisch zijn.
  • China heeft vandaag de grootste markt in EV’s en dat zal in 2040 niet anders zijn.
  • Vanaf 2024 zal een elektrische auto competitief zijn zonder overheidssubsidies. Bloomberg voorspelt dat er vanaf 2029 geen prijsverschillen meer zijn, doordat de prijs van batterijen zo sterk daalt.
  • Bussen zullen sneller elektrificeren dan lichte bestelwagens.
  • EV’s zullen in 2040 7,3 miljoen ton fossiele brandstof per dag vervangen.

Welke factoren stuwen de markt van elektrische auto’s vooruit?

Kostprijs lithium-ionbatterijen in vrije val. De prijzen van lithium-ionbatterijen zijn de voorbije jaren naar beneden geduikeld. In 2010 kostte een gemiddelde batterijpackage nog 1000 dollar per kilowattuur. Eind 2017 bedroeg de gemiddelde kostprijs 209 dollar per kilowattuur: een daling van 79 procent in zeven jaar tijd. De gemiddelde energiedichtheid van de batterijen van elektrische voertuigen gaat ook elk jaar vooruit, gemiddeld met 5 à 7 procent per jaar.

Incentives van de overheid. Over heel de wereld nemen overheden maatregelen en bieden ze incentives aan om de markt van elektrische voertuigen op kruissnelheid te krijgen. Tegelijkertijd noopt een verstrenging van de normen voor fossiele brandstoffen tot elektrificatie van de vloot. China’s ‘New Energy Vehicle’-quota dwingt autofabrikanten sneller tot de productie van elektrische wagens dan de meesten van hen zouden willen. Ook de Chinese stadsbesturen doen hun duit in het zakje. In 2017 werd 21 procent van de elektrische voertuigen wereldwijd verkocht in zes Chinese steden. Alle die steden hebben significante restricties opgelegd op de aankoop en het gebruik van voertuigen met een verbrandingsmotor.

In Europa zorgt het doembeeld van een mogelijke dieselban ervoor dat zowel kopers als fabrikanten wegkijken van diesels. Maatregelen voor een betere luchtkwaliteit zijn uitgegroeid tot een centrale pijler van het beleid van steden wereldwijd. De verkoop van elektrische wagens profiteert daarvan.

Steeds meer fabrikanten springen op de kar. Volkswagen, Daimler, Nissan, Volvo en andere wereldspelers hebben allemaal ambitieuze plannen klaar om hun voertuigen de komende tien jaar te elektrificeren. Tussen eind 2017 en eind 2022 zal het aantal modellen stijgen van 155 tot 289. Chinese autofabrikanten gaan nog verder. Bedrijven zoals Chang’an Automobile Group engageren zich om na 2025 alleen nog maar elektrische voertuigen te maken.

Natuurlijk zijn er nog uitdagingen. De laadinfrastructuur blijft een barrière in veel landen. En de stokkende bevoorrading van ruwe materialen zoals kobalt zou wel eens de belangrijkste hinderpaal kunnen zijn op de weg naar goedkopere batterijen, zo stelt Bloomberg.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.