Plus Van Hool stelt eerste trambus op waterstof voor

Busbouwer Van Hool heeft zijn eerste trambus met waterstoftechnologie en zero CO2-uitstoot gelanceerd. De acht eerste exemplaren zullen vanaf september rondrijden in de Franse stad Pau.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Waterstof
Kathleen Van Goethem & Katleen Put | 11 juni 2019
Van Hool Trambus Op Waterstof
© Joren De Weerdt

De inzet van waterstofvoertuigen is onmisbaar om de doelstellingen uit het klimaatakkoord van Parijs te bereiken. Sinds 2005 experimenteert busbouwer Van Hool daarom met brandstofcelbussen, in samenwerking met verschillende industriële partners en de Vlaamse overheid. De nieuwe trambus combineert een hybride-elektrische aandrijving met waterstof. De Franse stad Pau bestelde in 2017 bij Van Hool acht op waterstof aangedreven trambussen van 18,62 meter en ruimte voor 125 passagiers. De trambussen zullen in het najaar in gebruik worden genomen.

Propere energiedrager

Bij de nieuwe trambus worden waterstof en zuurstof omgezet in elektriciteit door middel van elektrolyse in een brandstofcel. “Een waterstofbus die volledig in haar eigen busbaan rijdt, is een wereldprimeur”, laat de constructeur weten. “Omdat er geen verbranding plaatsvindt, wordt er geen enkele schadelijke stof uitgestoten, alleen waterdamp. Waterstof is dus een 100 procent propere energiedrager. Tien minuten tanken volstaat om 300 kilometer te kunnen rijden.”

Waterstofbussen lijken vooral voordelen te hebben. Het enige echte nadeel is de prijs: een trambus op waterstof kost ongeveer 50 procent meer dan een hybride diesel-elektrische trambus (zonder EU-subsidies ) en ook waterstofproductie-units en tankinstallaties zijn niet goedkoop. Hogere productieaantallen kunnen op termijn wel tot prijsdalingen leiden.

Nederland en China

Ook andere landen houden zich al een tijdje bezig met de ontwikkeling van waterstoftechnologie. De Chinese autofabrikant Zhejiang Geely Holding Group heeft eerder een brandstofcelbus (F12-bus) geïntroduceerd. Het bedrijf zegt dat de bus 500 kilometer kan rijden na tien minuten waterstoftanken.

Eind 2019 zullen er in Groningen en Drenthe 159 batterij-elektrische en 22 waterstof-elektrische bussen rijden. Vanaf 2025 moeten in Nederland alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij zijn van schadelijke uitlaatgassen.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.