Bindt Europa C02-strijd aan met vrachtvervoer?

De Europese Commissie stelt voor om vrachtwagens te onderwerpen aan strengere uitstootnormen. Daarnaast moeten er gigantische batterijfabrieken voor elektrische wagens verrijzen. De voorstellen maken deel uit van het mobiliteitspakket ‘Europe on the move III’, dat wordt voorgelegd aan het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie.

Margot Kennis | 22 mei 2018
Truck 3354501 960 720

Europees commissaris voor Energie Maros Sefcovic legt in het derde luik van het mobiliteitspakket de nadruk op schoner vrachtverkeer, minder verkeersdoden en een betere concurrentiepositie voor de Europese transportindustrie. 

Strengere uitstootnormen

Vrachtverkeer maakt slechts vijf procent van het Europese wegverkeer uit, maar is verantwoordelijk voor 25 procent van de CO2-uitstoot. Tegen 2030 moet die uitstoot met dertig procent naar omlaag. In ons land ligt dat percentage zelfs op 35 procent. Op die manier zal het Europese vrachtverkeer in 2030 54 miljoen ton CO2 minder uitstoten. Ter vergelijking: dat is evenveel als Zweden nu jaarlijks uitstoot. 

Om de transitie vlot te laten verlopen, voert de Europese Commissie een tussentijdse doelstelling in: tegen 2025 moet de uitstoot met vijftien procent naar beneden. Vrachtwagens die na 2020 worden gebouwd, moeten aan die lagere uitstootnormen voldoen.

Gigantische batterijfabrieken

De Commissie zet ook volop in op elektrische wagens als duurzaam alternatief voor benzine- en dieselwagens. De productie en ontwikkeling van batterijen voor elektrische voertuigen noemt ze een ‘strategische verplichting’ voor Europa. Op termijn zouden tien tot twintig gigantische batterijfabrieken kunnen verrijzen in de Europese lidstaten. Die zouden jaarlijks een marktwaarde van 250 miljard euro kunnen genereren. In Duitsland werd zo'n batterijfabriek al in gebruik genomen. Ook het Zweedse bedrijf Northvolt gaat een innovatieve batterijfabriek bouwen. 

Het mobiliteitspakket stipuleert dat die batterijproductie op een milieuvriendelijke, circulaire manier moet gebeuren. Zo wil Europa onderzoeken of het lithium, de grondstof voor batterijen, op een ethisch verantwoorde manier kan importeren. Bovendien moeten de batterijen recycleerbaar zijn.

Automatische remsystemen

Het plan van de Europese Commissie zet ook in op veiliger verkeer. De Commissie focust daarom op innovatieve autotechnologieën, zoals automatische remsystemen die obstakels kunnen detecteren. Ze zal onderzoeken of ze zulke systemen kan verplichten. 

Het pakket wordt verder ondersteund door een call voor projectvoorstellen in alle lidstaten die bijdragen tot de verkeersveiligheid, digitalisering en multimodaliteit. In totaal maakt de Connecting Europe Facility (een subsidiefonds van de EU, red.) 450 miljoen euro vrij voor innovatieve projecten. Intekenen op de call kan nog tot 24 oktober 2018. Het mobiliteitspakket - exclusief het stuk over de autotechnologieën - moet nog voorgelegd worden aan het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie (die de lidstaten vertegenwoordigt). Of alle lidstaten akkoord zullen gaan met de mobiliteitsvoorstellen, valt dus nog af te wachten.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!