Toyota vindt alternatief voor zeldzaam aardmetaal in elektrische motors
De Japanse autobouwer Toyota zegt een manier gevonden te hebben om 20 procent minder neodyium te gebruiken in de magneten van elektrische auto’s door een minder zeldzaam en goedkoper materiaal te gebruiken. Toyota heeft echter nog tien jaar nodig om de technologie op punt te stellen.
De laatste tijd is er veel te doen rond de rush naar kobalt. Maar het zijn vooral de zeldzame aardmetalen die Europa vooralsnog zorgen baren. Uit de prognoses van de Joint Research Centre (JRC) blijkt dat Europa onvoldoende neodymium ter beschikking heeft om de toekomstige productie van elektrische auto’s in Europa te verzekeren. Het productiemonopolie van dat kritieke aardmetaal – en van de productie van elektrische batterijen – is in handen van China.
Goedkopere alternatieven
Toyota zou nu een manier hebben gevonden om een deel van het neodymium, een belangrijke grondstof voor de magneten van elektrische motoren, te vervangen door twee goedkopere alternatieven: lanthaan en cerium. Toyota schat dat de motoren met 20 procent minder neodymium binnen tien jaar op de markt zullen gebracht worden.
Dat is een belangrijke doorbraak aangezien de zoektocht naar alternatieve grondstoffen voor zeldzame aardmetalen heel moeizaam verloopt. De alternatieven moeten immers vaak gezocht worden in eenzelfde materialenfamilie, maar zijn vaak ook niet meer voorhanden.