Toyota stelt verbeterde versie waterstoftruck voor

Autobouwer Toyota heeft de tweede versie van zijn waterstoftruck onthuld, die deze herfst in de VS in gebruik wordt genomen. De Beta-versie heeft een hogere actieradius dan zijn voorganger, de Alpha, en kan ruim 480 kilometer afleggen na één tankbeurt.

Margot Kennis | 1 augustus 2018
20180420 01 01 S
© Toyota

De Alpha-versie van de waterstoftruck werd in april van 2017 uitvoerig aan praktijktests onderworpen. Daarvoor legde de vrachtwagen dagelijks zo’n 320 kilometer af (de afstand die de truck na een tankbeurt kon afleggen) rondom de havens van Los Angeles en Long Beach. De nieuwe, verbeterde versie doet daar nog eens 160 kilometer bij. Het potentieel van waterstof als duurzame brandstof voor wegtransport wordt al langer onderzocht. Waterstof is het resultaat van de splitsing van water in zuurstof en waterstof door elektrolyse, en kan een duurzaam alternatief bieden voor klassieke dieseltrucks.

Waterstof of elektrisch?

Verschillende autofabrikanten buigen zich vandaag over de verduurzaming van het wegtransport. De waterstoftruck is, naast de elektrische truck, de ontwikkeling die daarbij de meeste aandacht krijgt. Zo werken naast Toyota ook Nikola Motor en het Nederlandse VDL aan een waterstoftruck. Tesla, Volvo en Daimler zijn dan weer bezig met de ontwikkeling van elektrische trucks. Elektrische vrachtwagens lijken vooral nuttig voor (lokale) stadslogistiek, omdat ze een lagere actieradius hebben. Waterstoftrucks bieden potentieel voor lange afstanden, wegens hun hoger bereik, en omdat het bijtanken veel sneller verloopt dan het opladen van een batterij.

De Beta-versie van Toyota’s waterstoftruck wordt in de herfst geïntroduceerd in de Californische havens.

In de septembereditie van het Susanova-magazine kunt u meer lezen over waterstof als katalysator van verduurzaming.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!