Studententeam ontwikkelt innovatief koelsysteem voor elektrische wagens
Studenten van de KU Leuven en de Thomas More-hogeschool hebben in samenwerking met Diabatix en 3DSystems een innovatief koelsysteem ontworpen voor elektrische wagens. Met behulp van artificiële intelligentie kan hitte daarmee efficiënter afgevoerd worden.
Het studententeam, Formula Electric Belgium, is een autonome elektrische racewagen aan het bouwen waarin ze het koelsysteem zullen integreren. Wannes Vanheusden, student industrieel ingenieur: “Elk jaar ontwikkelen we een racewagen voor de Formula Student-competitie. Voor deze editie gingen we op zoek naar een nieuwe partner voor het koelingssysteem van de motor, omdat het systeem dat we gebruikten er niet in slaagt om continu hitte af te voeren. We kwamen uit bij Diabatix, een techstart-up in Leuven die artificiële intelligentie gebruikt om toepassingen als batterijen en elektronica optimaal te koelen. Zij hebben een software ontwikkeld die eigenhandig koelkanalen kan creëren. De koelkanalen die ze voor ons ontworpen hebben, zijn heel organisch van vorm. Omdat het met conventionele technieken niet mogelijk is om zulke kanalen te produceren, lieten we ze printen door het Amerikaanse bedrijf 3DSystems, wereldleider op het vlak van 3D-printing.”
20% efficiënter
Door het innovatieve systeem wordt de ontwikkelingscyclus van de koeling drastisch ingekort. Vanheusden: “De motor wordt tot 20 procent efficiënter gekoeld. Het ladingverlies – de kracht die je aan het water moet geven om het door het koelkanaal te duwen – ligt vijf keer lager. De wagen is daardoor performanter.”
De primeur opent onder meer perspectieven voor commerciële elektrische wagens. “Kijk maar naar het concept van snelladen: wanneer we een elektrisch voertuig bijladen, willen we zoveel mogelijk energie in het batterijpakket steken. Het grootste knelpunt daarbij is de hitte die op dat moment gegenereerd wordt. Door optimale koeling kan het proces van het snelladen versneld worden.”