Scandinavië haalt klassieke verbrandingsmotor tegen 2032 van de weg

Noorwegen en Zweden hadden al een strikte houdbaarheidsdatum gekleefd op de klassieke verbrandingsmotor. Nu sluit ook Denemarken zich aan met een verbod.

Fran Herpelinck | 5 oktober 2018
City 1284489 1920

Ondanks het engagement van Noorwegen en Zweden, kwam de aankondiging van premier Lars Lokke Rasmussen in het Deense parlement toch enigszins als een verrassing. Recent nog schroefde de centrumrechtse regering van Rasmussen uit besparingsoverwegingen de subsidies voor elektrische wagens terug. Toch wil Denemarken tegen 2030 resoluut komaf maken met diesel en benzine. “Het verkeer is goed voor een kwart van de CO2-uitstoot in Denemarken. En de lucht in de grote steden is te vervuild. Ik ben voorstander van auto’s, maar niet van auto’s die het milieu vernielen”, verklaart Rasmussen het verbod op de klassieke verbrandingsmotor.

Uitstootloos tegen 2035

Tegen 2030 mogen in Denemarken geen nieuwe diesel- en benzineauto’s meer verkocht worden. De Deense premier maakt zich sterk dat er dan al meer dan een miljoen hybride, elektrische of gelijkwaardige groene auto's in Denemarken zullen rijden. De regering liet weten dat ze werkt aan nieuwe voorstellen om elektrische auto’s goedkoper te maken. Mogelijk krijgen ze extra voordelen, zoals het gebruik van busstroken. In 2035 moet elke nieuwe auto dan ‘uitstootloos’ aangedreven zijn.

Krachten bundelen

Denemarken is het laatste land in Scandinavië dat een verbod op de klassieke verbrandingsmotor afkondigt. Eerder deed ook Zweden dat al tegen 2032 en Noorwegen zelfs tegen 2025. Denemarken beschikt niet over auto-industrie, maar premier Rasmussen wil via Europees overleg constructeurs aanmoedigen om meer in te zetten op elektrische wagens.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!