Plus Rijden we over acht jaar allemaal met een elektrische auto?

Hoewel elektrische auto’s steeds meer terrein winnen, is er van een echte elektrische revolutie nog geen sprake. Maar daar komt sneller verandering in dan verwacht.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Electric Future
Inès Aoun en Katelijne Norga | 29 januari 2018
Tesla 1738969 1920

2017 was wereldwijd een recordjaar voor de verkoop van elektrische wagens en plug-inhybrides. Volgens Bloomberg overschreden we voor het eerst de kaap van één miljoen verkochte voertuigen van deze types. Opmerkelijk is dat de recordverkoop bijna volledig kan worden toegeschreven aan één land: China. Het Internationale Energieagentschap (IEA) berekende dat de Chinezen verantwoordelijk zijn voor meer dan 40 procent van de verkoop. 

Europa rijdt op kop

Als het over het aandeel van elektrische voertuigen in het volledige wagenpark gaat, ziet het plaatje er helemaal anders uit. In totaal rijden er wereldwijd ongeveer twee miljoen e-auto’s rond – dat zijn elektrische wagens en plug-inhybrides. Europa is koploper. Qua marktaandeel spannen de Noren de kroon, zo becijferde het European Alternative Fuels Observatory (EAFO). E-wagens hebben daar een marktaandeel van 34,72 procent. IJsland stond in 2017 op de tweede plaats met 9 procent marktaandeel, Zweden sluit de top drie af met een aandeel van 4,31 procent. Uit cijfers van het IEA blijkt dat China blijft steken op 1 procent, en in de Verenigde Staten hebben slechts 0,7 procent van alle wagens een elektrische motor. 

Maar waar staat België in de rangschikking? Ons land staat dan wel op de vierde plaats in de top van het EAFO, maar met een marktaandeel van 2,29 procent hebben we nog een hele weg af te leggen. Uit cijfers van automobielfederatie FEBIAC blijkt dat er in 2016 2055 elektrische auto’s waren ingeschreven. Vorig jaar steeg dat aantal tot 2713. Dat komt neer op minder dan een halve procent van de totale autoverkoop. Hybride benzinewagens zijn meer in trek. Daarvan werden er vorig jaar 23.357 nieuwe ingeschreven. 

Prijzen fors omlaag

Een van de belangrijkste redenen waarom we nog niet massaal overschakelen naar elektrisch rijden, is het prijskaartje. De kleinere e-wagens zijn een pak duurder dan vergelijkbare voertuigen op benzine of diesel. Maar daar komt snel verandering in, zegt Joeri Van Mierlo, professor aan de VUB en hoofd van het Mobility, logistics and automotive technology research centre (MOBI): “We verwachten dat de prijs van een elektrische wagen tegen 2025 dezelfde zal zijn als die van klassieke auto’s. Kijk je niet alleen naar de aankoopprijs maar reken je ook de kostprijs per kilometer in, dan merk je binnen enkele jaren al dat een e-auto voordeliger is.”

Waarom de prijs van elektrische auto’s zal dalen? “De batterijen worden steeds goedkoper. Tussen 2010 en 2016 daalde de kostprijs van een doorsnee batterij al met 77 procent. Die trend zal zich voortzetten. De batterijen zullen op veel grotere schaal geproduceerd worden, en dat drukt de prijs. Daarnaast zoeken de industrie en de wetenschap naarstig naar alternatieven voor dure grondstoffen zoals kobalt”, aldus Van Mierlo.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.