MVO

Plus ‘Reis naar duurzaam ondernemen’: Vlaamse experts reiken pasklaar plan aan om SDG's waar te maken

Meer inspiratie dan theorie, meer reisgids dan non-fictie. Reis naar duurzaam ondernemen, het nieuwe boek van ondernemers Nathalie Bekx (Trendhuis) en Bob Elsen (Joker), was al na enkele weken een bestseller in het genre. “Los van enige pretentie hopen we bedrijven een methode aan te reiken om op hun eigen tempo duurzaam te ondernemen.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van het magazine:
De SDG's: hoever staan we in België?
Fran Herpelinck | 17 december 2018
Oziel Gomez 555955 Unsplash

Ze noemen elkaar gelijkgezinden. Maar ook sparringpartners. Wat opvalt aan Nathalie Bekx en Bob Elsen is hun drive voor ondernemen voor een betere wereld, elk binnen hun eigen vakgebied. Ze zijn duurzame ondernemers van het eerste uur. Als CEO van het Mechelse Trendhuis heeft Nathalie Bekx tal van bedrijven, overheden en organisaties geholpen bij het opstellen van een duurzaamheidsstrategie. Ook richtte ze de voorbije jaren verschillende sociale vzw’s op. Als medeoprichter van Joker stond Bob Elsen in 1981 dan weer aan de wieg van duurzaam toerisme in Vlaanderen. Lang voordat maatschappelijk verantwoord ondernemen de norm werd, stippelden Bekx en Elsen al een eigen koers uit.

Rode leidraad

Nathalie Bekx: “Je merkt uit de CSR-monitor van 2018 (zie kader) dat heel wat Belgische bedrijven overtuigd zijn van het nut van duurzaam ondernemen en de SDG’s. Dat het een optie voor de toekomst is. Twee op de drie bedrijven menen zelfs dat het een noodzaak is om te overleven. Alleen worden ze overstelpt door mooie theorieën, zonder antwoorden op de vraag: hoe pak je dit praktisch aan?”

Op die vragen en onzekerheden hopen Bekx en Elsen met hun ‘reisgids’ een antwoord te bieden. Door bedrijven het antwoord bij zichzelf te laten zoeken. De rode draad is een plan van aanpak in vier stappen: het SDG-FITplan (zie verder). Bob Elsen: “Via dat plan willen we bedrijven aanmoedigen om hun eigen weg te vinden in de wereld van duurzaam ondernemen, op hun eigen tempo. Dit boek is in de eerste plaats voor kmo’s geschreven, omdat zij anders met de thematiek omspringen dan grote bedrijven. Zij hebben geen CSR-manager in dienst die het strategisch beleid vormgeeft. Noch hebben ze grote budgetten om in duurzaam ondernemen te investeren. Dit boek biedt hen een methode om er toch op een structurele manier mee bezig te zijn en in te groeien.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.