Plus Prijs voor CO2 bereikt recordhoogte

Bedrijven uit de zware industrie of de energiesector moeten zo’n 40 euro ophoesten per ton CO2 die ze uitstoten. Dat is het hoogste bedrag dat ooit werd genoteerd. Experts verwachten dat de CO2-prijs de komende jaren nog sterker zal stijgen.

Inès Aoun | 19 februari 2021
olie industrie

Sinds 2005 moeten industriële installaties en energiecentrales betalen voor de CO2 die ze uitstoten. Dat heet het Europese emissiehandelssysteem (ETS). Een deel van die CO2-rechten wordt gratis toegekend. De rest moeten de bedrijven kopen op de veiling, waar vraag en aanbod de prijs bepalen. Het doel is zware industriebedrijven en de energiesector stimuleren om te investeren in koolstofarme technologieën en zo onze uitstoot van broeikasgassen stevig verminderen.

Overaanbod

Omdat het aanbod aan emissierechten lange tijd te hoog was, bleef de prijs ervan echter te laag. Jarenlang schommelde de prijs tussen de 5 à 10 euro per ton CO2. Daardoor bleef het gewenste effect uit. Het was voor bedrijven namelijk nog altijd veel goedkoper om te blijven teren op fossiele brandstoffen en energie-intensieve processen.

Recordbedrag

In 2018 werd het ETS stapsgewijs hervormd. Zo houdt Europa het overaanbod sinds 2019 veel scherper in de gaten. Die ingreep wierp – nog voor die goed en wel in voege was - al meteen zijn vruchten af. Terwijl bedrijven in 2017 nog gemiddeld 5,8 euro betaalden om 1 ton CO2 te mogen uitstoten, kostte eenzelfde emissierecht in 2018 al bijna 25 euro. De pandemie deed de prijs vorig jaar wel pijlsnel dalen naar 13 euro, maar bijna een jaar later zitten we aan 40 euro per ton. Dat is een absoluut recordbedrag.

Uit cijfers blijkt trouwens dat de hoge prijs ervoor zorgde dat de emissies zo goed als overal in Europa daalden in 2019. België was echter de vreemde eend in de bijt. De emissies stegen in 2019 voor het eerst in jaren. De Belgische ETS-sector moest daarom maar liefst 344 miljoen euro ophoesten.

Uitbreiding?

Experts gaan ervan uit dat de prijs alsmaar zal stijgen. De geplande hervorming – die in 2018 werd ingezet – schakelt immers een versnelling hoger. Vanaf dit jaar beperkt Europa het aantal beschikbare emissierechten. Elk jaar zal het aantal met 2,2 procent afnemen.

Daarnaast herbekijkt de Europese Commissie momenteel opnieuw het hele systeem, in het kader van de Green Deal. Het is mogelijk dat de transport- en gebouwensectoren moeten aansluiten bij het ETS, wat de prijs nog sterker zal opdrijven. En dat is volgens vele experts ook nodig om de zware industrie en de energiesector te stimuleren om de transitie te maken.

Zo ver zijn we echter nog niet. Wanneer de Europese Commissie in juni 2021 met een nieuw voorstel op tafel komt, moet het naar het Europees Parlement en daarna naar de Europese Raad. En daar wringt meestal het schoentje. In de wandelgangen wordt immers gefluisterd dat Polen en Duitsland niet onverdeeld gelukkig zijn met de hervorming.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.