Met het Polestar 0 project willen de Zweden het productieproces van auto’s volledig herdenken. Ze nemen daarbij ook de volledige waardeketen (van leveranciers tot retailers) onder de loep. Polestar werkt samen met academici en start-ups om oplossingen met commercieel potentieel te bedenken.
Thomas Ingenlath, CEO van Polestar: "Door onszelf te pushen om een volledig klimaatneutrale auto te maken, worden we gedwongen om verder te kijken dan wat vandaag mogelijk is. We zullen alles in twijfel moeten trekken, moeten innoveren en naar exponentiële technologieën moeten kijken als we richting die nul willen gaan."
Transparantie
Dit jaar zetten ze alvast een belangrijke stap: ze communiceren vanaf nu transparant over de CO2-voetafdruk van hun Polestar 2 en de tracering van risicomineralen. Die informatie zal te vinden zijn op hun website en in Polestar Spaces.
De CO2-voetafdruk van hun Polestar 2 bedroeg in 2020 zowat 26,2 ton. Het gebruik van aluminium, batterijen en staal draagt het meeste bij aan de voetafdruk, maar de elektronica en polymeren verhogen eveneens de CO2-uitstoot. In totaal zijn al die materialen verantwoordelijk voor 92 procent van de 24 ton aan CO2 die gelinkt kan worden aan de productie van materialen. Polestar zal zich voornamelijk focussen op die categorieën, al zal het automerk ook de voetafdruk van de productie van zijn auto moeten aanpassen.
Thomas Ingenlath: "Het moet duidelijk zijn. Vandaag verlaat de Polestar 2 de fabriekspoorten met een koolstofvoetafdruk. In 2030 willen we een auto maken die dat niet doet."
Lees het eerste jaarverslag van Polestar: Leading the industry towards climate neutrality