Plus Pilootproject op E313 plaveit weg voor zelfrijdende wagens

Begin volgend jaar gaat op de E313 tussen Antwerpen en Ranst een pilootproject van start rond communicatie tussen autonome wagens. Door de voertuigen via een wifi- of 4G-gebaseerde technologie met elkaar te laten communiceren, kan volgens onderzoekers heel wat verkeersleed vermeden worden.

Fran Herpelinck | 27 november 2018
Highway 3803025 1920

Lange tijd leek het een onbereikbare technologie, zo weggereden uit sciencefictionfilms, maar de laatste jaren komt zelfrijdend vervoer steeds dichterbij. Ook in Vlaanderen. Sinds eind 2017 loopt in ons land het Europese Concorda-project, dat inspeelt op de nood om zelfrijdende wagens niet alleen verkeerssituaties te laten inschatten, maar de slimme bolides ook onderling te laten communiceren. Vlaamse projectpartners van Concorda zijn imec, de KU Leuven, en het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid. Vanaf januari 2019 wordt op de E313 tussen de Antwerpse Ring en Ranst een eerste testroute gebruiksklaar gemaakt.

Ogenblikkelijk seinen

Aan de kant van de snelweg zullen communicatiebakjes verschijnen, die draadloos communiceren met de projectauto’s. Het gaat in deze fase nog niet om zelfrijdende wagens, wel om voertuigen die fijngevoelige communicatieapparatuur aan boord hebben. Mét een chauffeur aan het stuur. “Via het project testen we auto’s die voorzien zijn van radars en lidars (afstandsbepaling via laser) in tal van situaties. Zo willen we graag de technologie verfijnen waarmee autonome wagens in de toekomst mogelijk onderling kunnen communiceren en aangestuurd worden. Dat doen we zowel via een wifi- als via een 4G-gebaseerd netwerk”, zegt Bart Lannoo, verbonden aan imec en de UAntwerpen en de Vlaamse coördinator van het Concorda-project.

Data-rijden

Nog aanwezig in de seindozen: rekenkracht die de gegenereerde data verwerkt om de gepaste informatie naar de wagens te sturen. “In de toekomst zullen zelfrijdende wagens ook zonder de nieuwe communicatietechnologie moeten kunnen rondrijden, maar deze vorm van ‘data-rijden’ zal zelfrijdend vervoer wel een stuk efficiënter en veiliger maken”, stelt Lannoo.

“Stel, een zelfrijdende wagen voert een plots manoeuvre uit, dan wil je dat dat doorgeseind wordt naar de achterliggende wagens. Dat maken we mogelijk via de bakjes die we aan de snelweg installeren, of door auto’s onderling te laten communiceren.”

Zo werken de onderzoekers aan ‘coöperatieve adaptieve cruise control’. Lannoo: “Een auto past zijn snelheid aan, maar seint dat ook meteen door naar de andere wagens rondom hem. Zo krijg je een lijn van wagens die met elkaar rekening houden en vlak je een verkeersstroom in feite helemaal uit. Files, opstoppingen of ongevallen kun je vermijden. Auto’s passen via de communicatielijn automatisch hun traject of rijstijl aan, wanneer er ergens een ongeluk of onverwacht manoeuvre gebeurt.”

Remtest

Op het testtraject op de E313 zullen de komende maanden dus geen zelfrijdende wagens opduiken. Op een parallelweg van de snelweg staat wel een remtest gepland. “Daarbij gaat een gewone wagen in de remmen, om in te schatten hoe diens achterliggers, communicatieauto’s, die verkeerssituatie inschatten en naar elkaar doorseinen”, zegt Lannoo.

Met de testdata hopen de Vlaamse Concorda-partners om autoconstructeurs op termijn duidelijkheid te kunnen geven over de mogelijkheden en voordelen van geconnecteerde voertuigen.

Ongevalreductie

Het Vias, het Belgische expertisecentrum voor verkeersveiligheid, juicht de voorbereidende testen voor zelfrijdend vervoer toe. “Projecten zoals Concorda zijn noodzakelijk om het potentieel en de beperkingen van zelfrijdende wagens in te leren schatten. De mogelijke voordelen zijn gigantisch. Als je weet dat er in België jaarlijks 50.000 verkeersslachtoffers vallen, dan kan zelfrijdend vervoer zoden aan de dijk zetten. Negen op tien verkeersongevallen wordt veroorzaakt door een menselijke fout. Een zelfrijdend voertuig drinkt niet, valt niet in slaap, is niet op zijn smartphone bezig en rijdt niet harder dan toegelaten”, zegt Stef Willems van Vias aan VRT NWS.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.