Pendelaars retourneren pakjes van JBC

Om de voetafdruk van e-commerce te verkleinen, laat kledingketen JBC pakjes retourneren door pendelaars. Daarvoor werkt het familiebedrijf samen met de Luikse start-up Hytchers.

Ellen Vervoort | 7 januari 2020
Becca Mchaffie Fzde 6 Itjkw Unsplash

Wie een kledingstuk kocht in de webshop en dat wil terugsturen, kan voortaan kiezen om dat zelf binnen te brengen in een JBC-winkel of het pakketje te retourneren via Hytchers.

Die start-up werkt via het ‘crowdsourcing’-principe. Particulieren melden zich aan op de app en vervoeren pakjes die op hun pendelroute liggen. In ruil ontvangen ze punten die ze bij de partners van Hytchers kunnen inwisselen voor aankoopbonnen.

Minder bestelbusjes

Dankzij het systeem van Hytchers moeten er minder koeriers en bestelwagens de baan op: de pendelaar legt toch sowieso zijn vaste route af. Het resultaat is minder (vracht)verkeer, minder CO2 en een kleinere voetafdruk.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!