Parijs bant dieselbussen in 2025

Tegen 2025 mag geen enkele bus in Parijs meer op diesel rijden. De stad investeert in elektrische bussen, bussen op biogas en hybride bussen. Die investering moet Parijs helpen haar doelstelling van 20 procent minder broeikasgassen te realiseren. 

30 april 2018
1024Px Paris 06 2012 Articulated Bus 2895
©Mariordo (Mario Roberto Duran Ortiz)

In Parijs en de de ruimere regio Ile-de-France rijden nu al 800 hybride bussen, 140 bussen op biogas en 74 elektrische bussen rond, op een vloot van in totaal 4700. Tegen 2025 moet dan aandeel flink uitgebreid worden. Parijs besliste immers dat er na die datum geen enkele bus meer op diesel mag rondrijden. 

De vervoersmaatschappijen Ile de France Mobilités en RATP lanceerden daarom de grootste aanbesteding voor elektrische bussen ooit in Europa, een investering van 100 tot 400 miljoen euro voor in totaal duizend bussen. Die zullen vanaf eind 2020 gradueel worden geleverd en ingezet. De busstations zelf zullen ook aangepast worden. Zo zullen oplaadinstallaties, met zowel gewone als snellaadpalen, geïnstalleerd worden. 

Grootste vloot

Ook Schiphol zette recent een stevige stap naar elektrisch busvervoer in en rond de luchthaven. Het heeft intussen de grootste emissievrije busvloot van Europa. Dat maakt deel uit van een ruimer plan om klimaatneutraal te worden tegen 2040. 

In Vlaanderen kondigde De Lijn eind 2017 aan dat ze wil investeren in hybride bussen en trams. Toch worden er ook nog vijfenvijftig dieselbussen aangekocht. De hybride bussen zullen vanaf dit jaar rondrijden in Vlaanderen. Het gaat om een nieuw type hybride bus, dat over een langere afstand volledig elektrisch rijdt, en niet alleen in de start- en stopfase zoals nu nog vaak het geval is. Dat alles zou volgens De Lijn jaarlijks een verminderde uitstoot van ongeveer 750 ton CO2 opleveren. 

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!