Pandemie stopt Europese batterijkoorts niet

In tegenstelling tot veel andere sectoren blijken de plannen nieuwe, enorme batterijfabrieken in Europa voorlopig immuun voor de COVID-19-pandemie. Vooral Duitsland is op weg een echte hub te worden tegen 2030.

Inès Aoun | 31 juli 2020
Charging Cable 5417522 1920

Volgens het Londense bureau Benchmark Mineral Intelligence (BMI) heeft coronacrisis geen effect op de plannen voor gigafabrieken voor batterijen in Europa. Caspar Rawles, hoofd van prijsbeoordelingen bij BMI:“Het virus heeft dit jaar mogelijk hier en daar wat vertragingen opgeleverd, maar tot nu toe lijken er geen significante problemen te zijn.”

16 batterijfabrieken

Momenteel staan er in Europa vijf gigafabrieken. Fabrieken als LG Chem in Polen en SK Innovation in Hongarije profiteren er van de relatief lage productiekosten in Oost-Europa. Cijfers van BMI voorspellen dat Europa tegen 2030 minstens zestien fabrieken zal tellen, met een gezamenlijke capaciteit van 446 gigawattuur. En dat is nodig want de analisten menen dat de Europese vraag naar batterijen tegen 2030 zal toenemen tot meer dan 300 gigawattuur per jaar.

Als de fabrieken er ook echt komen, wordt Europa de op een na grootste producent van lithium-ionbatterijen ter wereld, na China. Dat land blijft wel stevig aan de leiding staan. Van de 142 grootschalige batterijfabrieken wereldwijd zijn er momenteel 109 gevestigd in China. Marktmodellen geven aan dat China zijn aandeel in de komende tien jaar zal behouden. Experts voorspellen een productiecapaciteit van 1887 gigawattuur, vier keer zoveel als de verwachte capaciteit in Europa.

Duitsland is Europees koploper

Duitsland loopt voorop wat betreft het aantal geplande fabrieken, met plannen voor een totale capaciteit van 200 gigawattuur; bijna de helft van het voorgestelde totaal van het continent. “Hoewel het een van de duurdere regio’s in Europa is wat betreft arbeidskosten en grondprijzen, speelt het mee dat de Duitse regering een grote auto-industrie heeft. Als ze er niet in slaagt de batterijproductie op te drijven, riskeert ze aanzienlijk banenverlies”, zegt Rawles.

Duitsland heeft daarom verschillende maatregelen genomen om elektrische auto’s te stimuleren, zoals een premie voor wie een elektrische wagen koopt. Veel andere Europese landen hebben vergelijkbare maatregelen genomen om zich aan te passen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs.

Batterij-unie

Daimler, CATL en BMZ zijn enkele van de namen op een groeiende lijst van bedrijven met vergevorderde plannen voor een gigafabriek. De Zweedse batterijfabrikant Northvolt, die plannen heeft voor een van de grootste fabrieken in Europa, werkt samen met Volkswagen om ook in Duitsland een extra fabriek te bouwen. Het initiatief maakt deel uit van de European Battery Union, een joint venture onder leiding van de twee bedrijven om batterijtechnologie in verschillende EU-lidstaten te onderzoeken, te ontwikkelen en te implementeren.

Bron: IPS

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!