Nieuwe Green Deal moet stedelijke logistiek verduurzamen

35 organisaties en instellingen hebben samen met een reeks Vlaamse ministers de Green Deal Duurzame Stedelijke Logistiek ondertekend. De komende drie jaar engageren zij zich om leveringen in de toekomst efficiënt en emissiearm te laten verlopen.

Inès Aoun en Ellen Vervoort | 3 april 2019
Green Deal Dsl

Leveringsvoertuigen in steden nemen slechts 10 tot 20 procent van de gereden kilometers voor hun rekening. Maar ze zijn wel verantwoordelijk voor een kwart van de CO2-uitstoot van het transport en voor 30 tot 50 procent van de andere emissies zoals stikstof en fijn stof. Omdat steden blijven groeien en de consumenten steeds veeleisender worden, zal ook de vraag naar stedelijk goederenvervoer blijven toenemen.

Minder kilometers en groenere vervoersmiddelen

De Green Deal Stedelijke Logistiek zoekt daarom naar innovatieve oplossingen om steden te bevoorraden. Dat kan door het aantal af te leggen kilometers te beperken (door bijvoorbeeld leveringen te groeperen), door de leveringen te verschuiven naar milieuvriendelijke alternatieven of naar een ander tijdstip, door de emissies te verminderen via zero-emissievoertuigen en door samenwerking tussen verschillende partners.

Concreet zullen de deelnemers enkele proefprojecten opzetten. Zo wil Colruyt betere fietsenstallingen bouwen om fietsen voor de klanten aantrekkelijker te maken, en wil Schoenen Torfs een intern klimaatteam op poten zetten die zich onder meer met duurzame logistiek moet bezighouden.

Samenwerken

Elke deelnemer werkt zijn eigen proefproject(en) uit, maar de initiatiefnemers willen ook samenwerking tussen de verschillende deelnemers stimuleren. Zo kunnen deelnemers de koppen bij elkaar steken om met een innovatieve oplossing op de proppen te komen. Of ze kunnen bijvoorbeeld afspreken om hun leveringen te bundelen, wat zorgt voor een efficiëntere bevoorrading.

De Deal loopt drie jaar lang, nog tot 1 april 2022. Het gaat al om de zevende Green Deal in Vlaanderen. Eerder dit jaar engageerden meer dan 200 bedrijven in de bouwsector zich bijvoorbeeld al voor de 'Green Deal Circulair Bouwen'.

Wie doet er mee aan de Green Deal Stedelijke Logistiek?

Addax Motors, ASX-IBECO, BeCommerce, Bpost, Bopro nv, Cargo Velo, CityDepot, Colruyt Group, De Fietserij, De Vlaamse Waterweg, DHL Express BE, ECOkoeriers, GreenPost, Levanto, Mobipunt consortium, RebelGroup, Rikolto, Schoenen Torfs, Sligro Food Group Belgium, Solva Streekoverleg, Stad Antwerpen, Stad Gent, Stad Leuven, Stad Mechelen, Suez, Telenet, Trens BV, VBO en vzw Bycykel.

De Green Deal Duurzame Stedelijke Logistiek is een initiatief van de Vlaamse departementen Mobiliteit en Openbare werken en Omgeving, het duurzaamheidsnetwerk The Shift, onderzoeksgroep MOBI-VUB, Bond Beter Leefmilieu (BBL), de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG), het VIL (Innovatieplatform en Speerpuntcluster Logistiek) en de onderzoeksgroep mobiliteit aan de Vrije Universiteit Brussel. De Koning Boudewijnstichting levert financiële steun.

Meer informatie over Green Deals op www.greendeals.be.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!