Nestlé, IKEA en Danone engageren zich om eiwittransitie in Vlaanderen te realiseren

Het Departement Omgeving heeft samen met Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en 65 partners de ‘Green Deal Eiwitshift op ons bord’ gelanceerd. Het doel is om consumenten te stimuleren om meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten te eten. Dat moet de milieu-impact van ons voedselsysteem inperken. Enkele grote kleppers als Nestlé, IKEA, Danone en Takeaway.com hebben de Green Deal alvast ondertekend.

Inès Aoun | 28 april 2021
Pexels Vanessa Loring 5966154

Milieu-experts zijn het er over eens: we moeten minder eiwitten halen uit dierlijke producten en meer focussen op plantaardige alternatieven. De milieuvoetafdruk van vlees, vis, insecten en melkproducten ligt namelijk over het algemeen een pak hoger dan die van peulvruchten, granen en sommige andere vleesvervangers. Vandaag eten we gemiddeld 60 procent dierlijke en 40 procent plantaardige eiwitbronnen. Tegen 2030 moet die verhouding omgekeerd zijn. De Green Deal Eiwitshift wil bijdragen aan die doelstelling.

Vanuit de overheid gaan we niemand met het vingertje zeggen wat wel of niet op hun bord terecht mag komen, maar we werken enorm aan bewustwording zodat mensen weloverwogen hun eigen keuzes kunnen maken”, zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.

Mindshift

Niet alleen consumenten moeten hun gedrag aanpassen, ook de voedingsindustrie heeft een mindshift nodig. De sector moet immers dringend verduurzamen als we de doelstellingen van de Europese Green Deal willen halen. De eiwitshift speelt daarbij een belangrijke rol.

Bovendien levert de eiwittransitie niet alleen voordelen op voor het milieu, maar biedt het kansen voor onze Vlaamse economie. Plantaardige voeding is immers big business. Uit cijfers blijkt dat de werkgelegenheid in dat segment met bijna 52 procent is gestegen in de laatste vijftien jaar.

Plantaardig aanbod uitbreiden

Om van de eiwitshift een succes te maken, heeft de ‘Green Deal Eiwitshift op ons bord’ partners uit de hele keten van het voedselsysteem verzameld, aangevuld met kennisinstellingen onderzoeksgroepen, ngo’s, beroepsorganisaties en lokale overheden. Naast vrijwel alle winkelketens doen ook multinationals als Takeaway.com, Danone, IKEA en Nestlé mee, net als WWF, Bond Beter Leefmilieu, Rikolto en Arvesta (Belgische bedrijvengroep die actief is in de land- en tuinbouw).

Alle deelnemers schuiven enkele acties naar voren. Zo nemen ze zich voor om het plantaardige aanbod in hun supermarkt, in de eigen catering of op events uit te breiden. Ze zullen de consument ook informeren over de alternatieven en via inzichten en nudging gedragsverandering trachten te stimuleren. Verschillende partners engageren zich bovendien om onderzoek te doen naar lokale plantaardige en alternatieve eiwitbronnen.

De deelnemers krijgen ruim de tijd om hun engagementen te realiseren. De Green Deal loopt af op 1 april 2025.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!