Nederlandse onderzoekers recupereren grondstoffen uit autobanden

De Nederlandse Universiteit Twente en de Duitse bandenproducent Continental werken aan een pyrolyseproces dat de nuttige stof carbon black kan recupereren uit oude autobanden. Het onderzoek kan een belangrijke doorbraak betekenen in de recyclage van autobanden. 

Margot Kennis | 28 mei 2018
Industry 177158 960 720

Per jaar worden wereldwijd meer dan één miljard banden vervangen. Samen bevatten deze banden 4,4 miljoen ton aan waardevolle stoffen zoals carbon black (dat onder andere bestaat uit roetdeeltjes), metalen, brandstoffen en chemicaliën. Vooral carbon black is een kostbare stof: het wordt gebruikt als een onmisbare filler in autobanden, waar het zich verankert in het rubber en ervoor zorgt dat de band zijn stijfheid bewaart. 

Snelle pyrolyse

De Universiteit Twente werkt nu aan een nieuw proces om carbon black uit autobanden te halen. Carbon black is een product van de raffinage van aardolie en wordt dus gewonnen uit fossiele brandstoffen. Maar via een proces van snelle pyrolyse (ook wel ‘kraken’ genoemd) zou het dus ook aan versleten banden onttrokken kunnen worden. Bij snelle pyrolyse wordt een fijngemalen autoband verhit tot 500 graden Celsius. Na een paar tellen wordt het product opnieuw afgekoeld. 

Nadien valt het autorubber uit elkaar in verschillende componenten: 35 procent carbon black, circa 43 procent olie en circa 22 procent gas. Het gerecupereerde carbon black kan gebruikt worden voor de productie van nieuwe banden. Het geïsoleerde gas kan dienen als brandstof om de temperatuur tijdens het pyrolyseproces hoog te houden.

Ook het Nederlandse bedrijf Black Bear Carbon werkt trouwens aan een proces om carbon black uit autobanden terug te winnen. Bij hen gaat echter om een trager pyrolyse proces, dat een paar uur duurt.

Duurzame(re) bandenindustrie

Voor haar onderzoek werkt de Universiteit Twente samen met de Duitse bandenproducent Continental. Het Materials Innovations Institute (M2i) in Delft staat deels in voor de financiering. De onderzoekers beklemtonen dat het onderzoek zich nog in een beginstadium bevindt, maar dat de eerste resultaten alvast hoopgevend zijn.

Als het onderzoek positieve resultaten oplevert, kan de bandenindustrie in de toekomst een pak duurzamer zijn. In plaats van carbon black uit fossiele brandstoffen zoals aardolie te halen, kunnen autofabrikanten de stof dan steeds opnieuw gebruiken. Het pyrolyseproces kan bovendien ook andere afvalstromen omzetten in waardevolle materialen. Zo kunnen via het kraakproces glasvezels uit boten of windturbines gehaald worden, koolstofvezels uit composietafval en mineralen uit papierslib.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!