Multinationals vragen EC om strengere uitstootnormen voor vrachtwagens

De Europese Commissie moet de uitstootnormen voor vrachtwagens met bijna een kwart verlagen tegen 2025. Dat vragen tientallen multinationals als Ikea, Carrefour, Nestlé en Unilever. Verschillende transportkoepels scharen zich achter de eis. 

Inès Aoun | 18 april 2018
Nigel Tadyanehondo 1148394915
Foto door Nigel Tadyanehondo

In een brief aan de Europese Commissie argumenteren de 36 ondertekenaars, waaronder ook Heineken, Alstom en Colruyt, dat strengere normen onontbeerlijk zijn als Europa een leidersrol wil blijven spelen in de strijd tegen de klimaatverandering. Ze vragen de Commissie om een uitstootbeperking van 24 procent tegen 2025. Transportkoepels uit België, Nederland, Spanje, Hongarije en Portugal scharen zich achter de eis.

Klimaatprobleem

De transportsector is goed voor 27 procent van de Europese uitstoot. Die uitstoot stijgt voor het derde jaar op rij. Zware vrachtwagens vertegenwoordigen iets meer dan een kwart (26 procent) van de uitstoot uit transport. Volgens prognoses zou de uitstoot tegen 2030 met 14 procent toenemen.

In de brief zeggen de bedrijven zich bewust te zijn van hun verantwoordelijkheid, maar dringen ze bij de beleidsmakers aan op een wettelijk kader om hen te helpen hun klimaatdoelstellingen te halen. Uitstootnormen voor vrachtwagens zijn een van de meest efficiënte manieren om dat te doen, zeggen ze. “Bij Unilever werken we aan een transport- en distributiesysteem dat zo groen mogelijk is”, zegt Hanneke Faber, hoofd van Unilever in Europa. “Ambitieuze emissienormen zijn cruciaal om innovatie en het uitrollen van zero-emissietechnologieën aan te moedigen. Dat is goed voor de burgers, goed voor de planeet én goed voor de zaken.” Een meer efficiënt brandstofgebruik levert volgens onderzoek immers een fikse kostenbesparing op. Een verminderde uitstoot van 24 procent komt neer op een kostenbesparing van 7700 euro per jaar én per vrachtwagen. 

Quota

Naast strengere uitstootnormen pleiten de bedrijven ook voor bindende verkoopdoelstellingen voor schone vrachtwagens, zoals elektrische trucks. Om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen, moet de transportsector zijn uitstoot tot nul herleiden tegen 2050. De technologie daarvoor bestaat al, maar de oplossingen zijn nog moeilijk te krijgen en erg duur. Bindende quota kunnen daar iets aan veranderen door de fabrikanten van vrachtwagens te verplichten een minimum aantal schone modellen te verkopen. Daarnaast roepen de multinationals de EU op om te investeren in infrastructuur en onderzoek. 

De internationale transport- en milieufederatie T&E juicht de demarche van de bedrijven toe. “Dit is een nooit eerder geziene coalitie van multinationals, bedrijven en transportkoepels die Europa vertellen dat ze strenge CO2-standaarden willen en sterke, bindende quota voor uitstootloze vrachtwagens”, zegt Stef Cornelis van T&E.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!