Plus Modemerken maken langverwachte klimaatbelofte

Tegen 2030 zullen meer dan 40 grote modebedrijven de CO2-uitstoot van hun kledingproductie met 30 procent reduceren. Dat legden ze op de klimaatconferentie in Katowice vast in een handvest. De deadline is een opstap naar 2050, wanneer ze volledig CO2-neutraal willen draaien.

Fran Herpelinck | 13 december 2018
Catwalk 1840941 1920

Het nieuwe charter, dat onderhandeld werd onder toezicht van de klimaatwerkgroep van de Verenigde Naties, kan rekenen op de bijval van 43 grote bedrijven en merken uit de modesector: van Adidas over Hugo Boss tot Stella McCartney en Puma.

De modespelers krijgen het gezelschap van WWF Internationaal, transportbedrijf Maersk en enkele bedrijven uit de textielindustrie. De doelstellingen zijn ambitieus: de bedrijven zullen hun CO2-uitstoot tegen 2030 met 30 procent afbouwen, om in 2050 volledig CO2-neutraal te werken.

Grootste vervuiler

Voor het charter namen de bedrijven hun volledig productielijn onder de loep en formuleerden ze concrete maatregelen voor CO2-reductie. De modesector stoot elk jaar 1,2 miljard ton CO2 uit, wat het een grotere vervuiler maakt dan de scheep- en luchtvaartsector samen. Door tegen 2025 geen steenkool meer te gebruiken, in te zetten op koolstofarm transport en meer duurzame en ecologische materialen te gebruiken, hoopt de sector het tij te kunnen keren.

VN-diplomate Patricia Espinosa, bevoegd voor klimaat, benadrukt de voorbeeldfunctie van de mode-industrie. “Deze sector is altijd twee stappen voor als het over het bepalen van cultuur gaat, het is dus knap om te zien dat de sector ook zijn verantwoordelijkheid neemt op klimaatvlak. Dit Charter is een voorbeeld dat hopelijk ook vele anderen zullen volgen.”

Rol voor consument

In zes werkgroepen zal de VN samen met de bedrijven nauw toekijken op een correcte uitvoering van de klimaatneutrale plannen. De grote modespelers rekenen ook op de consument om die ambities mee waar te maken. Zo kunnen de recyclagecijfers van kleding wereldwijd een stuk beter. In Vlaanderen is dat probleem minder acuut en wordt momenteel al 70 procent van de kleding preventief ingezameld, becijferde sectororganisatie voor recyclingbedrijven Coberec.

Het Charter van de mode-industrie is overigens niet exclusief: ook andere bedrijven kunnen zich aansluiten bij de klimaatbelofte.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.