Plus Luxecruises stoten tien keer meer uit dan alle Europese auto’s

Luxecruises stoten wereldwijd vele keren meer zwaveloxiden uit dan alle 260 miljoen Europese auto’s samen. Ook de uitstoot van stikstofoxiden is bijzonder hoog, vooral in toeristische trekpleisters als Barcelona en Venetië, blijkt uit cijfers van de transport- en milieuorganisatie T&E.

5 juni 2019
Cruise 1236642 1920

Carnival Corporation, het grootste cruisebedrijf ter wereld, stoot meer dan tien keer zoveel zwaveloxiden (SOx) uit als alle 260 miljoen Europese auto’s samen, blijkt uit het rapport.

De tweede grootste cruisevloot, van Royal Caribbean Cruises, stoot nog eens vier keer zoveel uit als de Europese autovloot. De vervuiling met SOx creëert aerosolen van sulfaat, die schadelijk zijn voor de luchtwegen en bijdragen aan de verzuring op land en op zee.

Trekpleisters

Spanje, Italië en Griekenland lijden het meeste onder die vervuiling, gevolgd door Frankrijk en Noorwegen. De steden die het meest vervuild worden, zijn vaak Europese havensteden en toeristische trekpleisters als Barcelona, Venetië en Palma de Mallorca. De hoge blootstelling in veel van die landen heeft echter ook te maken met de lakse standaarden rond zwavelhoudende brandstoffen, zegt T&E.

“Luxe cruiseschepen zijn drijvende steden die aangedreven worden door de vuilste brandstof die je je kunt indenken”, zegt Faig Abbasov van T&E. “De steden hebben het juist om vuile dieselauto’s te verbieden, maar ze geven tegelijk vrije doorgang aan cruiseschepen die giftige wolken uitbraken die schadelijk zijn voor zowel de mensen aan boord als de bevolking aan de kust. Dat is onaanvaardbaar.”

Stikstofoxiden

Ook de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) door de schepen eist een zware tol van sommige steden, goed voor zo’n vijftien procent van de stikstofoxiden van de Europese autovloot. In Marseille bijvoorbeeld stootten 57 cruiseschepen in 2017 bijna evenveel uit als een kwart van de 340.000 auto’s in de stad.

Ook langs de kusten van Noorwegen, Denemarken, Griekenland, Kroatië en Malta zijn een handvol schepen verantwoordelijk voor meer NOx dan het merendeel van hun binnenlandse autovloot.

Strengere regels

T&E roept Europa op om in Europese havens een nuluitstoot in te stellen voor cruiseschepen, die ook uitgebreid kan worden naar andere schepen. De bestaande lage-emissiezones die momenteel bestaan in de Noordzee, de Baltische Zee en het Kanaal, zouden uitgebreid moeten worden naar andere Europese zeeën.

“Er zijn genoeg technologieën voorhanden om cruiseschepen schoner te maken”, zegt Abbasov. “Walstroom bijvoorbeeld kan helpen om de uitstoot in de haven terug te dringen, batterijen zijn een oplossing voor kortere afstanden en waterstof kan zelfs de grootste schepen aandrijven. Maar de cruisesector is blijkbaar niet bereid om die transitie vrijwillig te maken. Dus hebben we de overheden nodig om in te grijpen en een nuluitstoot af te dwingen.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.