Lokaal, lokaler, lokaalst: na de productie van elektrische batterijen komt nu ook de recyclage ervan naar Europa

Europa stak het afgelopen jaar China voorbij als grootste afzetmarkt voor elektrische wagens. Deze trend zal zich de komende jaren nog verderzetten. Om minder afhankelijk te worden van kritieke metalen vanuit Zuid-Amerika, Afrika en China, moet Europa de komende jaren sterk inzetten op de recyclage van elektrische batterijen. In de haven van Rotterdam komt er alvast een nieuwe recyclagefabriek.

Dora Drijbooms | 13 juli 2021
Elektrische Batterijen
Elektrische auto's zullen in de toekomst de norm worden

Green Deal

Als onderdeel van haar Green Deal wilt Europa tegen 2030 de uitstoot van voertuigen verminderen met 55 procent en moeten er minstens 30 miljoen klimaatneutrale voertuigen op de Europese wegen rondrijden. Om deze ambities te verzilveren moedigt Europa een switch naar elektriciteit sterk aan. Elektrische wagens vormen dus een cruciaal onderdeel van Europa’s klimaatplannen. Deze auto’s worden aangedreven door elektrische batterijen die kritieke materialen zoals lithium bevatten.

Om te kunnen voldoen aan de plannen van de Europese Green Deal is er tegen 2030 nood aan 18 keer meer lithium dan er momenteel in de omloop is. Daarbovenop wil de Europese Commissie dat de batterijen minimumlevels van gerecycleerde materialen bevatten. In de alliantie voor batterijen staat dat elektrische batterijen voor auto’s vanaf 2030 minstens 12 procent gerecycleerd kobalt, 85 procent gerecycleerd lood, 4 procent gerecycleerd lithium en 4 procent gerecycleerde nikkel moeten bevatten.

Batterijproductie in Europa in kinderschoenen

Een bijkomende complicatie is dat het winnen van de nodige metalen vaak op onethische en milieuonvriendelijke wijze gebeurt. Maar ook het recyclageproces van elektrische batterijen staat nog maar in haar kinderschoenen in Europa. De materialen die gebruikt worden in lithiumbatterijen kunnen erg gevaarlijk zijn wanneer ze in niet zorgvuldig gerecycleerd worden en in de natuur terecht komen. Bovendien is lithium een kritiek metaal voor de Europese Unie. Dit wil zeggen dat de grondstof slechts aanwezig in bepaalde landen. Deze landen behoren niet tot de Europese Unie waardoor de toegang ertoe niet verzekerd kan worden. In de toekomst zal de vraag naar lithium stijgen door de groeiende vraag naar elektrische batterijen dus Europa heeft nood aan een voorraad lithium die niet beperkt is tot de landen van herkomst. Om de transitie naar een groen en elektrisch Europe te kunnen garanderen is er dus nood aan toegang tot de grondstoffen en plekken waar deze materialen herwerkt en herbestemd kunnen worden.

Sterke groei van Europese recyclagefabrieken

In april 2021 werd een eerste Europese recyclagefabriek voor elektrische batterijen opgericht in Polen door Elemental Holding. Hun opvolgers lieten niet lang op zich wachten en de recyclagefabrieken schieten ondertussen als paddenstoelen uit de grond. Het Singaporese bedrijf TES opent eind 2022 een volledig nieuwe fabriek in de haven van Rotterdam. Eerder richtte ze al een recyclagefabriek op in Grenoble, Frankrijk. De fabriek heeft de capaciteit om 10.000 ton afval te verwerken per jaar met een recovery rate van maar liefst 90 procent. Dit wil zeggen dat 90 procent van de batterijen gerecycleerd en herbestemd kunnen worden. De kwaliteit van de gerecycleerde metalen is daarbovenop goed genoeg om ze te kunnen hergebruiken in spiksplinternieuwe elektrische batterijen.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!