Plus Levi’s wil uitstoot met 90 procent verminderen tegen 2025

Kledingproducent Levi Strauss & Co. heeft zijn nieuwe, ambitieuze klimaatdoelstellingen voorgesteld: het Amerikaanse bedrijf wil de eigen uitstoot van broeikasgassen met 90 procent verminderen tegen 2025. Ook luxemerken als Gucci en Yves Saint Laurent schaarden zich recent achter een duurzaamheidsinitiatief, het 'Disrupting Luxury'-rapport.

Margot Kennis | 6 augustus 2018
Clothes 166848 960 720

Tegen die datum wil de jeansproducent de uitstoot van broeikasgassen ook in zijn toeleveringsketen terugdringen, en dat met veertig procent. Daarnaast wil het bedrijf zijn elektriciteit voor gebouwen en winkels voor de volle honderd procent uit hernieuwbare energie halen. Vandaag is dat slechts twintig procent.

Strengere doelstellingen

Om zijn producten en processen te verduurzamen, baseert het kledingbedrijf zich op de doelstellingen geformuleerd in het Science Based Targets Initiative. Dat spoort commerciële bedrijven (wereldwijd verantwoordelijk voor zeventig procent van alle uitstoot van broeikasgassen) aan om zichzelf strenge klimaatdoelen op te leggen, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Op dit moment hebben 448 bedrijven het SBTI ondertekend. De strenge doelstellingen blijken niet alleen positieve effecten te hebben op het milieu, maar ook op de bedrijven zelf: 52 procent van de 185 ondervraagde bedrijven geeft aan dat hun inspanningen op vlak van duurzaamheid het vertrouwen van hun investeerders hebben verhoogd.

Hoge klimaatimpact

Levi Strauss & Co. hoopt dat zijn nieuwe duurzaamheidsstrategie ook andere kledingbedrijven kan inspireren. Het Amerikaanse merk is zeker niet het enige dat klimaat en duurzaamheid steeds hoger op de agenda zet. Zo verstrengde ook C&A in juni zijn duurzaamheidsdoelstellingen: vanaf 2020 wil het onder meer dat twee derde van zijn katoenverbruik gecertificeerd biologisch is.

Een omwenteling in de kledingsector is dan ook broodnodig: de mode-industrie is een van de sectoren met de hoogste klimaatimpact. Zo bleek uit het rapport Measuring Fashion van Quantis en de Climate Works Foundation dat de kledingindustrie in 2016 verantwoordelijk was voor maar liefst acht procent van de uitstoot van broeikasgassen wereldwijd. Volgens het rapport ‘A New Textiles Economy: Redesigning fashion’s future’ van de Ellen MacArthur Foundation wordt ook elke seconde het equivalent van een vuilniswagen vol textiel weggegooid. Uit dat rapport blijkt ook dat slechts één procent van alle kledingstukken vandaag gerecycleerd wordt in nieuwe kledij.

Disrupting Luxury

Steeds meer modemerken scharen zich daarom achter gemeenschappelijke duurzaamheidsinitiatieven. Zo tekenden vorig jaar 64 modemultinationals (goed voor 142 merken) de 2020 Circular Fashion System Commitment van de GFA, de duurzaamheidslobbygroep Global Fashion Agenda. Daarmee engageerden ze zich om meer in te zetten op circulaire mode.

En in juli jongstleden lanceerden vijftien luxemerken (waaronder Ralph Lauren, Louis Vuitton en Chanel) het ‘Disrupting Luxury’-rapport, een roadmap die de sector moet helpen om de huidge uitdagingen op het vlak van duurzaamheid het hoofd te bieden. In het rapport worden drie belangrijke globale evoluties aangehaald waarmee de luxesector rekening moet houden: de klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit (luxemerken zijn afhankelijk van zeldzame materialen zoals vanille en kasjmier), technologische innovaties (naar schatting 82 procent van de arbeidsuren in de luxesector zal door machines kunnen worden overgenomen) en de stijgende economische ongelijkheid in de maatschappij.

Volgens het rapport hebben luxebedrijven zoals Kering (een Franse multinational die o.m. de merken Gucci, Balenciaga en Yves Saint Laurent in zijn portefeuille heeft, red.) vandaag al verschillende tools in handen om die evoluties het hoofd te bieden. Zo kunnen ze bogen op stevige, langdurige relaties met hun leveranciers, de mogelijkheid om flexibeler om te springen met hun productieproces (dan bv. bij massaproducten het geval is) en een langetermijnvisie die inherent focust op het behoud van erfgoed. Daarnaast raadt het rapport luxebedrijven onder meer aan om volop in te zetten op circulaire economie.

Circulaire mode

Binnen het actieterrein van de circulaire economie duidt het ‘Disrupting Luxury’-rapport nog eens drie concrete maatregelen aan. Zo moeten luxebedrijven het voortbestaan van kostbare materialen als wol, kasjmier en vanille vrijwaren door te investeren in het herstel van natuurlijke ecosystemen en meer inzetten op hernieuwbare bronnen. De multinational Kering ondersteunt bijvoorbeeld het Sustainable Cashmere Program, dat o.m. graasweides van Kasjmirgeiten in Azië herstelt.

Daarnaast moeten luxemerken de levenscyclus van hun producten verlengen door gebruik te maken van gerecycleerde materialen en nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Zo is ongeveer 55 procent van het zilver, goud en platinum dat juwelenmerk Tiffany & Co. gebruikt van gerecycleerde oorsprong. Voorbeelden van nieuwe, duurzame businessmodellen zijn Rent the Runway, Vestiaire Collective en The RealReal: (online) bedrijven waar consumenten hun luxegoederen (meestal kledij) kunnen herverkopen, zodat de levenscyclus ervan verlengd wordt.

Tot slot raadt het ‘Disrupting Luxury’-rapport luxebedrijven aan om nieuwe, duurzame materialen en productieprocessen te ontwikkelen. Luxekledingmerken kunnen hun gevestigde relaties met leveranciers en pioniersrol in de modewereld gebruiken om de trend van duurzame vernieuwing in de gehele modesector te introduceren. Zo is Kering vandaag co-investeerder van Worn Again, een Britse start-up die een technologie ontwikkelt om polyester en katoen aan oude kledij en textiel te onttrekken en te hergebruiken.

Zulke duurzame, innovatieve ontwikkelingen kunnen op termijn de hele textielsector inspireren om de circulaire economie te omarmen.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.