Plus Leerlingen in Merksem krijgen les in het park

Leerlingen van lagere school Groenendaal in Merksem volgen sinds dit schooljaar les tussen de bomen. Containerklassen maakten er plaats voor duurzame parkklassen.

Ellen Vervoort | 3 september 2019
Imgs0662
David Jacobs

Heel wat Vlaamse schoolgebouwen zijn verouderd en slecht geïsoleerd met hoge energiekosten tot gevolg. Sommige leerlingen moeten zelfs jarenlang schoollopen in een containerklas. Ook in de lagere school Groenendaal in Merksem kregen de kinderen van het eerste jaar les in een container.

Daar komt nu verandering in: in een beschut deel van een kasteelpark, vlakbij de vijver, bouwde architectenbureau HUB het afgelopen jaar een paviljoen met vier duurzame parkklassen voor de leerlingen van het eerste leerjaar en de twee zorgklassen. Directrice Hilde Van Thielen van lagere school Groenendaal: “De parkklassen zijn niet alleen een schoolvoorbeeld van duurzaamheid, ze maken les volgen ook erg aangenaam.”

CLT-methode

Door alle bomen in het park te inventariseren, konden de ontwikkelaars de perfecte plek voor het schoolgebouw uitkiezen zonder dat er belangrijke soorten verloren gingen. Op het dak ligt mos sedum. Zo warmt het gebouw in de zomer minder snel op en draagt het dak bij aan de lokale biodiversiteit.

Het gebouw zelf is een knap staaltje architectuur. HUB maakte gebruik van circulaire bouwtechnieken met het oog op een minimaal energieverbruik. Ze kozen daarbij voor de CLT-methode (Cross Laminated Timber), waarbij massieve houten wanden, vloeren en daken uit duurzaam Europees hout volledig worden geprefabriceerd en daarna gemonteerd op de werf. Dat kost minder tijd dan traditionele bouwmethoden. Het voordeel? Het bouwproces stoot heel wat minder CO2 uit.

Inspiratie uit Scandinavië

Ook binnen overheerst de natuur. De parkklassen liggen rond een centrale collectieve ruimte, waarin de kinderen onthaald worden. Een dakkoepel zorgt voor natuurlijke verlichting.

Dubbele buitendeuren geven in elke klas uit op een overdekte buitenruimte, zodat leerlingen naar Scandinavisch model ook daar les kunnen volgen. Ook de binneninrichting doet aan Scandinavië denken: met natuurlijke materialen en kleuren waardoor de kinderen zich ook echt in de natuur wanen. Architect Koen Drossaert. “Voor scholen wordt die combinatie tussen duurzaamheid, betaalbaarheid en een aangename leeromgeving steeds belangrijker.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.