Plus Leefbaar, duurzaam en betaalbaar: IKEA zet de toon voor wonen in de stad van de toekomst

Nieuwe woonvormen kunnen een antwoord bieden op de grote maatschappelijke uitdagingen voor mens en planeet. Volgens de Zweedse woonwinkel IKEA moet wonen in de stad betaalbaarder, duurzamer en leefbaarder worden. Samen met projectontwikkelaar Ikano Bostad en ontwerplab SPACE10 exploreert IKEA innovatieve manieren van wonen.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het magazine:
Susanovamagazine juli 2020
Veerle Bonckaert | 29 juni 2020
538794
Sociale functies kan je volgens IKEA naar buiten trekken, naar gedeelde woonruimtes of naar de omringende openbare ruimtes. Dat versterkt het gemeenschapsgevoel.
SPACE10 - IKEA

Een betaalbare woning vinden in de stad is niet meer alleen een kopzorg van kleinverdieners. De toenemende verstedelijking legt extra druk op de huizenmarkt en doet de beschikbare woon- ruimte sterk krimpen. Ook op sociaal vlak is het niet altijd even makkelijk in de stad. Evamaria Rönnegård, Development Leader Better Living bij Inter IKEA Group: “Mensen trekken naar de stad om samen te werken en te leven. Paradoxaal genoeg stellen we vast dat hoe dichter we bij elkaar wonen, hoe geïsoleerder we ons soms voelen.”

Gedeeld wonen

“IKEA wil mee een antwoord zoeken op de uitdagingen die de stad ons stelt en uitzoeken hoe ze het leven en wonen in de stad kan verbeteren. Een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen, dat is onze missie”, aldus Rönnegård. “Betaalbaar, duurzaam en sociaal wonen staat daarin centraal. We verkennen nu het concept coliving of gemeenschappelijk wonen, waarbij verschillende generaties, verschillende families, vrienden of singles … een woning delen. De kracht die daarin schuilt, willen we in onze woonconcepten meer benutten.”

Gemeenschappelijk wonen is niet nieuw. Met meerdere generaties onder één dak wonen, is bijvoorbeeld sterk ingeburgerd in onder meer Azië en Zuid-Amerika. Ook in Europa zien we steeds meer kinderen met hun ouders samenhokken. “Jonge generaties kunnen het zich simpelweg niet langer veroorloven om een eigen woning te kopen. We willen gemeenschappelijk wonen zo aantrekkelijk maken dat het een bewuste keuze wordt om in een hechte gemeenschap te wonen.”

Thuisgevoel buitenshuis

Met zijn Life at Home Report peilt IKEA jaarlijks naar de noden en dromen van mensen thuis. Uit de grootschalige internationale studie van 2018 blijkt dat steeds meer mensen het thuisgevoel buitenshuis zoeken en vinden. Heel veel dagelijkse activiteiten gebeuren steeds vaker buiten onze woning, ook al ligt dat met de coronacrisis nu wat moeilijker. Denk aan een boek lezen in een hippe koffiebar, met vrienden picknicken in het park of douchen in de fitness na een deugddoende work-out. Mensen voelen zich steeds vaker thuis op plaatsen buiten hun huis, waar ze ook hun sociale leven met vrienden en familie kunnen onderhouden.

Die tendens zette IKEA en projectontwikkelaar Ikano Bostad aan om het project Better Living op te starten. Samen verkennen ze slimme vormen van gemeenschappelijk wonen die inspelen op onze nieuwe manier van leven. Ze stellen voor om de essentiële privéfuncties in je eigen kamer of huis te houden en de meer sociale functies naar buiten te trekken, naar gedeelde woonruimtes of zelfs naar de omringende openbare ruimtes. “Op die manier kunnen we de woningen kleiner en dus betaalbaar houden, zonder in te boeten aan kwaliteit of comfort. Het versterkt tegelijk het gemeenschapsgevoel in de wijk.”

Privacy verzekerd

Dat woningen in de toekomst kleiner zullen zijn, hoeft niet te betekenen dat er een gebrek aan privacy is. Het garanderen van privacy binnenshuis is zelfs een belangrijk aandachtspunt voor de ontwikkelaars. Uit het recentste Life at Home Report blijkt namelijk dat heel wat mensen thuis een gebrek aan privacy ervaren. Voldoende tijd, ruimte en energie hebben is essentieel voor het mentale welzijn en de persoonlijke ontwikkeling.

Rönnegård: “Binnen ons concept is er ruimte voor jou, ruimte voor de ander en ruimte voor jullie samen. We creëerden bijvoorbeeld een experimenteel prototype van een appartement voor twee families. Beide families beschikken over eigen privéruimtes en een aparte toegang, elk aan een andere kant van het gebouw. Tegelijk komt het appartement tegemoet aan hun sociale noden. In het midden bevinden zich gedeelde ruimtes waar ze elkaar kunnen ontmoeten.”

Van meubel tot stadswijk

IKEA en Ikano Bostad zijn beide opgericht door de Zweed Ingvar Kamprad. Ze delen daardoor dezelfde bedrijfswaarden, al hebben ze elk hun eigen strategie. IKEA is vooral gekend voor zijn betaalbare oplossingen voor wooninrichting. Ikano Bostad heeft dan weer meer ervaring in het ontwerpen van woningen en stadswijken. Door samen te werken kunnen de ondernemingen hun expertise sterk verbreden.

“Die ruimere blik is nodig, aangezien het leven zich niet langer enkel binnen de vier muren van een huis afspeelt”, zegt Rönnegård. “We vertrekken vanuit een mensgerichte stadsplanning. Met de nieuwe noden van de stadsbewoners in ons achterhoofd denken we eerst na over de inrichting van de woonruimtes en de meubels. Daarna kijken we hoe het gebouw er zelf kan uitzien en hoe die woningen uiteindelijk in een duurzame en sociale stadsbuurt ingepland kunnen worden. Traditioneel wordt er bij stadsplanning andersom te werk gegaan.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.