Jongeren willen geen bedrijfswagen meer

Uit een onderzoek van HR-leverancier USG Professionals en mediabedrijf Guido blijkt dat Generatie Z, die stilaan de arbeidsmarkt betreedt, ons woon-werkverkeer drastisch zal wijzigen. Het mobiliteitsbudget wint aan populariteit, en dat ten koste van de bedrijfswagen.

Ellen Vervoort | 31 augustus 2018
Jongeren willen geen bedrijfswagen meer

Lange files, drukke verkeersknooppunten en onbereikbare stadscentra: veel bedrijven breken zich het hoofd over hoe ze hun medewerkers vlot ter plaatse kunnen krijgen. Ook Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, is zich bewust van het groeiend mobiliteitsprobleem.

Auto minder populair

HR-leverancier USG Professionals en mediabedrijf Guido vroegen 400 hoogopgeleide jongeren naar hun wensen op het vlak van woon-werkverkeer en extralegale voordelen. Wat blijkt? Jongeren krijgen liever maaltijdcheques, extra vakantiedagen en groepsverzekeringen dan een bedrijfswagen. Die laatste staat pas op nummer zeven in hun verlanglijstje met extralegale voordelen.

Slechts 43 procent van de jongeren zou van hun eerste werkgever graag een bedrijfswagen ontvangen. 30 procent verkiest een hoger nettoloon en 25 procent wil een mobiliteitsbudget waarmee ze met de fiets of het openbaar vervoer naar hun werk kunnen rijden. Generation Z stapt dus langzaam maar zeker af van een bedrijfswagen en verkiest een flexibel woon-werkverkeer. Dat is op lange termijn goed nieuws voor onze mobiliteit.

Meer vrije tijd

Volgens Barbara Stadsbader, General Manager bij USG Professionals, is het toenemende belang van de work-life balance en levenskwaliteit een oorzaak: “Bijna de helft van de jongeren wil niet langer dan een half uur onderweg zijn naar hun job. Ze willen meer vrije tijd en dus dichter bij huis werken.” Zelfs een leuke werksfeer of voldoening in hun werk kan Generatie Z niet overtuigen om langere afstanden af te leggen. “Slechts 13 procent van de jongeren ziet werkvreugde als een reden om langer dan een uur onderweg te zijn.”

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!