IDEALFUEL ontwikkelt biogebaseerde brandstof voor schepen

De meeste schepen gebruiken zware stookolie als brandstof. Daardoor stoten ze veel broeikasgassen uit. Het Horizon 2020-project IDEALFUEL ontwikkelt nieuwe methodes om duurzame stookolie te produceren op basis van biomassa en krijgt daarvoor een subsidie van 5 miljoen euro.

Katleen Put | 14 mei 2020
Containerschip

Schepen zijn cruciaal om goederen wereldwijd te vervoeren. Heel wat schepen varen echter op goedkope maar schadelijke heavy fuel oils (HFO’s). IDEALFUEL wil nu methodes ontwikkelen om houtachtige materialen, zoals zaagsel en houtsnippers, om te zetten in hernieuwbare én betaalbare scheepsbrandstoffen.

Goedkoop en efficiënt

De aanpak van IDEALFUEL draait om lignine, een polymeer dat in de structuurmaterialen van bomen en planten zit. De projectonderzoekers willen een efficiënt en goedkoop chemisch proces ontwikkelen dat lignine in twee stappen omzet in hernieuwbare brandstof.

  • Stap 1: lignine (een stof uit de celwand van planten die als lijm fungeert tussen de vezels) wordt uit biomassa gewonnen in de vorm van ruwe lignineolie, oftewel crude lignin oil (CLO).
  • Stap 2: de CLO wordt geraffineerd en omgezet in een zware maar duurzame stookolie: biogenic heavy fuel (Bio-HFO). Die Bio-HFO kan puur gebruikt worden of deel uitmaken van een brandstofmengsel met traditionele fossiele brandstoffen.

Subsidie

Het consortium IDEALFUEL wordt gecoördineerd door Eindhoven University of Technology (TU/e) en werkt samen met deelnemers uit vier landen. Het project kreeg 5 miljoen euro subsidie van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie.

Bron: Eindhoven University of Technology (TU/e)

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!