Agrofood

Plus Hoe beschermt de voedingsindustrie haar import tegen de klimaatstorm?

Extreme droogte, wateroverlast, bodemerosie, oprukkende gewasziektes … Maar ook een CO2-taks én nieuwe zeeroutes langs de Noordpool: de klimaatopwarming kan de import van grondstoffen stevig onder druk zetten. Dat geldt zeker voor de voedingssector, die in grote mate afhankelijk is van invoer uit kwetsbare gebieden. Maar door de eigen klimaatdoelstellingen aan te scherpen en intens samen te werken met leveranciers en producenten, kun je die dreiging omzetten in een economische opportuniteit. “Het is intussen duidelijk waar de trend naartoe gaat. Als bedrijf kun je daar beter vroeg dan laat op inspelen.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Energie & Klimaat
Senne Starckx en Katelijne Norga | 31 mei 2017
Nederlandse Boer Zaait Soja Voor Alpro
©Alpro

Of het nu om kleine kmo’s gaat of om multinationals, tegenwoordig ontsnappen bedrijven niet meer aan de druk om ‘iets’ te doen aan de klimaatverandering. Veel firma’s doen dat door hun energieconsumptie te verlagen. Dat is immers zowel goed voor het klimaat als voor het bedrijf zelf. Zeker als er straks ook nog een CO2-taks komt, waarvoor steeds meer stemmen opgaan. Maar de klimaatopwarming kan de bedrijfsvoering nog veel grondiger door elkaar schudden. In de voedingssector is dat al het geval. Extreme droogte of wateroverlast – twee gevolgen van de opwarmende aarde – kunnen oogsten doen mislukken en de beschikbaarheid van grondstoffen hypothekeren. Overheden kunnen met ‘groene’ importheffingen de klassieke invoerroutes onder druk zetten. En ook op logistiek  vlak kan het klimaatroet in het eten gooien of net voor een steuntje in de rug zorgen. Denk maar aan vliegtaksen die import duurder maken en kortere zeeroutes door het smelten van de ijskappen op de Noordpool. 

Traceerbaar van zaadje tot boon

De van oorsprong Belgische firma Alpro (nu onderdeel van het wereldwijde voedingsconcern Danone) importeert als vanouds diverse plantaardige grondstoffen om er plantaardige alternatieven voor zuivel zoals sojadrinks en alternatieven voor room, yoghurt en nagerechten van te maken. Sojabonen voert het bedrijf, dat een grote fabriek heeft in Wevelgem, al meer dan 35 jaar in. Daarnaast laat Alpro ook amandelen, rijst, kokos, haver, cacao en fruit aanrukken uit Europa en andere delen van de wereld.

“Voor zogenaamde strategische ingrediënten zoals soja hebben we langetermijnafspraken met de producenten”, zegt Greet Vanderheyden, duurzaamheidsmanager bij Alpro. “Die houden in dat de supplychain volledig traceerbaar is, van zaadje tot boon. Daarnaast zorgen we voor een ruime geografische spreiding.” Volgens Vanderheyden zijn volledige traceerbaarheid van de keten en een maximale transparantie tegenwoordig bijna een must, zeker voor voedingsbedrijven. “Niet alleen ngo’s of overheden eisen die traceerbaarheid, maar ook steeds vaker de consument.”

Tekenend voor die evolutie is bijvoorbeeld de lancering van Eos Tracé, het Vlaamse online platform voor bewuste consumenten dat voor tal van producten de impact op de menselijke gezondheid, het milieu, het klimaat en dierenwelzijn nagaat, van primaire grondstof tot eindproduct. Vanderheyden: “Het is dus duidelijk waar de trend naartoe gaat. En als bedrijf kun je daar beter vroeg dan laat op inspelen. Voor ons komt dat trouwens goed uit: omdat plantaardige voeding gezond is voor mens en planeet, investeren we door nú te handelen in onze eigen toekomst als bedrijf.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.