Interview

Het verhaal achter Susanova, mediabedrijf en duurzaamheidsconsultancy in één

Eén blik op onze Google Analytics voor de website van Susanova zegt genoeg. Jullie surfen massaal naar onze ‘Over ons’-pagina. We geven toe dat de informatie die je daar vindt heel beknopt is. Daarom geven we jullie in dit artikel een blik achter de schermen. We gaan in gesprek met onze oprichter Katelijne Norga, die in het dagelijkse leven zaakvoerder is van consultancybedrijf Pantarein, gespecialiseerd in ESG-rapportering en duurzame storybuilding.

Inès Aoun | 13 mei 2022
Groepsfoto Silke Vanweddingen 3

Bijna 21 jaar geleden stampte Katelijne Norga Pantarein uit de grond. “Als pas afgestudeerde bio-ingenieur ging ik eerst aan de slag bij een waterzuiveringsbedrijf. Toen ik me na een tijdje meer bezighield met de communicatie van het bedrijf, besefte ik dat de combinatie van duurzaamheid en communicatie was wat ik echt wilde doen. Ik waagde de sprong en begon als redacteur bij een milieumagazine. Al snel kreeg ik honger naar meer. Ik richtte Pantarein op om zelf organisaties te helpen met duurzaamheid en communicatie.”

Deel van de oplossing

Pantarein begon als een eenmansbedrijfje, maar groeide al snel uit tot een twintigkoppig team met duurzaamheidsconsultants, communicatiestrategen en storytellers. Pantarein werkte in de beginjaren vooral voor overheidsinstellingen, maar focust de laatste jaren steeds meer op het bedrijfsleven. “Wij wilden actief deel uitmaken van de oplossing, en met onze kennis de transitie versnellen. Bedrijven staan op een keerpunt en wij willen hen helpen om de weg te vinden naar een duurzame toekomst. Duurzame roadmaps, rapportering en duurzame storytelling vormen het hart van ons aanbod.”

Pantarein wordt tegenwoordig met name overstelpt met vragen rond duurzaamheidsrapportage. “Daar zit de regelgeving zeker voor iets tussen. Vanaf 2025 zijn alle grote bedrijven in Europa wettelijk verplicht om transparant te zijn over hun impacts en een duurzaamheidsrapport te maken. Om zich voor te bereiden op die nieuwe verplichting, komen vele bedrijven bij ons aankloppen.”

Financiële wereld

De trend naar meer transparantie zorgt bovendien voor een sneeuwbaleffect. “Als een bedrijf wettelijk gezien een duurzaamheidsverslag moet opmaken, dan heeft het informatie nodig van alle leveranciers in zijn waardeketen. Die moeten dus eveneens zorgen dat ze hun CO2-emissies onder controle hebben.” Het feit dat de financiële wereld sinds dit jaar transparant moet communiceren over de duurzaamheidsrisico’s (risico’s op het vlak van milieu (environment), gemeenschap (social) en management (governance), red.) van haar investeringen heeft ook een impact. Zij moeten die informatie opvragen bij de bedrijven waarin ze hun geld stoppen.”

CO2-uitstoot onder controle

Klimaat en CO2 zijn vandaag een grote bezorgdheid in het bedrijfsleven, merken ze bij Pantarein. “Door de pandemie hebben veel bedrijven gevoeld dat externe factoren, waar ze geen vat op hebben, de veerkracht van hun bedrijf kunnen bedreigen. De droogte én overstromingen van vorige zomers hebben de urgentie nog versterkt. We kregen een voorsmaakje van wat ons nog te wachten staat als we niet ingrijpen. Het zet de kwetsbaarheid van bedrijven die niet toekomstgericht denken in de verf. Of omgekeerd: we hebben beseft dat duurzame bedrijven weerbaarder zijn. Ondernemingen die hun CO2-uitstoot niet onder controle krijgen, hebben straks geen reden van bestaan meer.”

Alle puzzelstukken vallen nu dus in elkaar. “Naast de EU en de financiële wereld zijn ook de consumenten en potentiële werknemers de voorbije jaren kritischer geworden. Zij eisen dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. De pandemie heeft die drang naar duurzaamheid nog versneld.”

Pantarein Silke Vanweddingen 14

"Een rapport is een onontbeerlijke tool om greenwashing tegen te gaan."

Katelijne Norga

Coherentie-strategie als noodzakelijke stap

Zowel grote bedrijven als kmo’s vinden hun weg naar Pantarein. “Veel bedrijven hebben al acties op poten gezet. Ze hebben bijvoorbeeld hun CO2-emissies in kaart gebracht, zonnepanelen op hun dak laten leggen, fietsen aangekocht ... Wij brengen al die informatie – die vaak bij verschillende werknemers zit – samen, brengen de lacunes in kaart en voeren een benchmark met concurrenten uit. Samen met het bedrijf kijken we hoe we hun duurzame ambities kunnen samenbrengen in een coherente strategie en roadmap met concrete ambities, engagementen, targets en KPI’s. Die gegevens gieten we in een overzichtelijk dashboard, dat we gebruiken om de duurzaamheidsstrategie te voeden.”

“Vaak gaat die fase van de duurzaamheidsstrategie hand in hand met de opmaak van een eerste rapport. Zo’n nulmeting is een prima ijkpunt om de komende jaren je voortgang tegen af te zetten. Duurzaamheidsrapportering gaat dus niet louter om een mooi rapport publiceren, het is een traject waarbij je stelselmatig je voortgang en KPI’s documenteert en analyseert. We begeleiden bedrijven ook om zich daar intern op te organiseren: elke KPI heeft een eigenaar nodig, die instaat voor de opvolging van de data. Een duurzaamheidsrapport is dus een interessante tool om te weten waar je bedrijf staat op het vlak van duurzaamheid, of je nog on track bent enzovoort.”

Greenwashing tegengaan

Wat bedrijven soms opwerpen, is dat droge rapporten nooit worden gelezen. “Om geloofwaardig te zijn, moet je als bedrijf onderbouwde communicatie inzetten. Een rapport is een onontbeerlijke tool om greenwashing tegen te gaan. Vanuit je rapport kan je dan andere communicatietools en -methodes inzetten op maat van je doelgroep. Storytelling is daarbij bijvoorbeeld enorm belangrijk, maar die moet wel gebaseerd zijn op data. Aanstekelijke verhalen zijn op hun beurt nodig om je positieve impact over te brengen op een heel scala aan stakeholders die niet noodzakelijk specialisten zijn: klanten, consumenten en (potentiële) werknemers.”

Susanova: de hefboom vergroten

“In 2016 lanceerden we Mblad, een geprint magazine over duurzaamheid. Twee jaar later lanceerden we Susanova, het digitale platform over de groene economie. De missie van Susanova – een samentrekking van sustainability en novum, het Latijnse woord voor ‘iets nieuws’ – is om alle duurzaamheidskennis die we bij Pantarein opdoen, te delen met onze community. Door succesverhalen te vertellen, willen we zoveel mogelijk bedrijven en organisaties inspireren om de stap te zetten naar duurzaam ondernemen. Dat kan onze hefboom bij Pantarein alleen maar vergroten.”

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!