Hebben labels over CO2-voetafdruk op voeding een impact op het gedrag van de consument?

Zweedse wetenschappers hebben onderzocht of labels die de CO2-voetafdruk van een voedingsproduct weergeven, enig effect hebben. Wat blijkt? Zelfs een deel van de groep van consumenten die zo’n informatie liever vermijdt, stelt zijn koopgedrag bij.

Inès Aoun | 6 april 2021
Label Impact

Op vele voedingsmiddelen vind je informatie over de herkomst van het product of van de ingrediënten. Maar concrete informatie over de CO2-uitstoot die gepaard gaat bij de productie en het transport ervan is bijna nergens te bespeuren. In België experimenteren zowel Colruyt als biowinkelketen Färm met een label dat de duurzaamheidsscore van een product weergeeft.

Biefstuk versus bonen

Maar heeft zo’n label wel een effect op ons koopgedrag? Zweedse onderzoekers menen alvast van wel. Zij vroegen aan achthonderd Zweden om hun favoriet product (waaronder biefstuk, varkensvlees, bonen en vleesvervangers) te kiezen uit een lange lijst. Eens ze er eentje hadden uitgepikt, vroegen de onderzoekers hen of ze de CO2-voetafdruk van hun product wilden kennen.

Een derde van de deelnemers had daar geen zin in. Dat was echter buiten de onderzoekers gerekend. Zij gaven hen toch informatie over de milieu-impact. En zelfs al waren de deelnemers daar niet blij om, toch pasten velen hun keuze aan. Daardoor bespaarden ze samen zo’n 12 procent CO2. Diegenen die wel nieuwsgierig waren naar de CO2-voetafdruk van hun favoriete maaltijd, veranderden hun keuze ook bij het zien van een te hoge score. Zij verminderden hun CO2-uitstoot met zowat 32 procent.

Bron: FastCompany

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!