Plus H&M maakt herkomst kleding duidelijk op website

U weet vaak niet in welke fabriek de kleding die u koopt wordt gemaakt en wat de werkomstandigheden zijn. Het ‘Made in’-label zegt immers niet veel. H&M belooft daar nu verandering in te brengen.

Kathleen Van Goethem & Inès Aoun | 3 mei 2019
Hm Bd 2014 81
© GMB Akash, H&M

Door het prijskaartje van een product te scannen, krijgen H&M-klanten meer informatie over de herkomst van hun kleding. Online kunnen klanten de informatie vinden via de nieuwe button ‘product duurzaamheid’ op de website. Daar is te zien in welk land het product gemaakt is, wie de leveranciers zijn en hoeveel mensen er in de fabriek werken. Nog niet alle informatie is beschikbaar. Bovendien doet H&M dit voorlopig alleen voor haar discountmerk. Voor andere merken binnen de groep is de informatie nog niet beschikbaar.

In 2030 circulair, in 2040 klimaatpositief

Daarnaast heeft H&M ook grote ambities op het vlak van duurzaamheid. In 2030 wil het Zweedse merk helemaal circulair werken, door 100 procent gerecycleerde stoffen te gebruiken of door te werken met duurzaam geproduceerde materialen zoals katoen met certificering van het Better Cotton Initiative, op verantwoorde wijze verkregen dons en Tencel Lyocell.

In 2040 moet het zelfs klimaat-positief zijn, door onder andere hernieuwbare energie te gebruiken. Verder wil de retailer technologische innovaties ondersteunen die de uitstoot van broeikasgassen kunnen absorberen. Goede werkomstandigheden voor de ongeveer 1,6 miljoen mensen die wereldwijd kleding voor het concern in elkaar zetten, horen ook bij het duurzaamheidsbeleid.

Top vijf

H&M zet goede stappen, maar is er nog lang niet. Volgens de Fashion Transparency Index die onlangs werd bekendgemaakt positioneert H&M zich op de vijfde plaats. Met 64 procent zijn Adidas, Reebok, Patagonia de best scorende merken.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.