Grootste megabatterij van Europa staat (even) in België
In Lessen is een batterijpark van 100 MWh in gebruik genomen. De installatie bestaat uit Tesla Megapacks en vervangt een oude turbojet generator op kerosine als piekcentrale.
Zes maanden. Zo lang duurde het om de grootste batterij van het Europese vasteland te bouwen (er staat nog een grotere in het Verenigd Koninkrijk). Het gaat in totaal over 40 Tesla Megapacks, die samen 100 MWh met een maximumvermogen van 50 MW aan het stroomnet kunnen leveren. Het batterijpark zal helpen bij het stabiliseren van het Belgisch stroomnet. Batterijen zijn ideaal om piekverbruik en andere onregelmatigheden in het stroomnet op te vangen omdat ze bliksemsnel kunnen reageren. Vroeger gebruikten we daarvoor wel eens vliegtuigmotoren die ook op korte tijd extra stoom kunnen leveren, maar veel brandstof verbruiken. De batterij in Lessen komt letterlijk en figuurlijk in de plaats van een oude turbojetgenerator die er sinds 1950 stond.
Financieel interessant
Volgens Corsica Sole, de projectontwikkelaar van dienst, kostte de aanleg van het batterijpark 33 miljoen euro. In dat bedrag zitten geen subsidies; alle middelen zijn afkomstig van Mirova Energy Transition 5, een van de aandeelhouders van Corsica Sole. Het project zal die investering vooral terugverdienen door netbeheerder Elia te helpen bij het stabiliseren van het stroomnet. Daarnaast kan de batterij ook geld verdienen door op te laden tijdens goedkope daluren en stroom te leveren tijdens duurdere piekmomenten.
Lang zal Lessen niet kunnen genieten van de titel van grootste batterij van Europa. Bij zinkverwerker Nyrstar in Balen en in een oude kolencentrale in Ruien zijn al projecten in aanbouw met een identieke capaciteit van 100 MWh. Die twee batterijparken zullen wel maar 25 MW piekvermogen leveren.
SDG
