Plus Groene bedrijfswagen nog lang niet aan doorbraak toe

Slechts 7 procent van de bedrijfswagens die vorig jaar nieuw werden ingeschreven in België wordt niet aangedreven door diesel of benzine. Dat blijkt uit cijfers van Renta, de federatie van Belgische leasingmaatschappijen en autoverhuurders.

Lien Moris | 25 januari 2019
Ruffa Jane Reyes 1413344897
Foto door Ruffa Jane Reyes

Meer dan 293.000 nieuwe passagiersvoertuigen voor professioneel gebruik werden in 2018 ingeschreven in ons land: dat zijn zowel de kortetermijnlease- en huurwagens, als wagens ingeschreven door bedrijven die niet geleased of gehuurd zijn, en wagens van zelfstandigen. Daarvan was 7,3 procent ‘groen’: aangedreven door elektriciteit, aardgas (cng) of waterstof, of hybride. Dat blijkt uit cijfers van Renta die Knack.be opvroeg. Het gaat om een stijging met 0,2 procent in vergelijking met 2017. Vooral bij zuiver elektrische wagens en benzinehybrides is de stijging zichtbaar. Bij de nieuwe inschrijvingen door particulieren lag het aandeel van de wagens met alternatieve aandrijvingen nog lager, op 4,2 procent.

Investeren in elektriciteitsnetten

Renta is voorstander van vergroening, maar kijkt naar de overheid om extra maatregelen te nemen op financieel en logistiek vlak. “Ze zou bijvoorbeeld de btw-aftrek voor elektrische wagens nog gunstiger kunnen maken”, zegt algemeen directeur Frank Van Gool aan Knack.be. “Maar ook laadpunten blijven een belangrijke hindernis. De Vlaamse overheid doet al wel een inspanning om het net uit te breiden, maar publieke laadpalen zullen niet volstaan. Belangrijker lijkt ons de distributie: als er meer elektromobiliteit is, zal er logischerwijze meer vraag naar elektriciteit zijn. De overheid moet hier een tandje bijsteken en dringend investeren in elektriciteitsnetten, anders zullen we tegen de muur lopen.”

Van Gool houdt ook de fiscaliteit voor bedrijfsmobiliteit tegen het licht en stelt onder meer voor om de catalogusprijs bij de bepaling van het ‘voordeel alle aard’ (VAA) te schrappen en het criterium ‘groen’ naar voor te schuiven.

Overleg bezig

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters liet aan Knack.be weten dat de Vlaamse Regering aandacht blijft schenken aan zero-emissietransport, onder meer met de vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de verkeersbelasting (VKB), de zero-emissiepremie en de groepsaankoop voor elektrische wagens. “We willen de vrijstelling van de VKB en BIV voor elektrische wagens erg graag uitbreiden naar de leasingsector, want dat is een belangrijke trekker voor de vergroening van ons wagenpark.” Het overleg met de andere niveaus over de leasingsector is volop bezig, zegt Peeters nog.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.