Gezondheid en economie gebaat bij uitbreiding fietsnetwerk

Een uitbreiding van het fietsnetwerk in Europese steden levert aanzienlijke voordelen op voor zowel de gezondheid als de economie. Dat blijkt uit een studie van het Institute for Global Health (ISGlobal) in Barcelona, waar ook onderzoekers van de UHasselt en VITO aan deelnamen.

Paul Gebruers | 24 januari 2018
Fietspad

De studie, gepubliceerd in Preventive Medicine, analyseerde gegevens van 167 Europese steden. Meest opmerkelijke conclusie: als al die steden een fietsaandeel van 24,7 procent zouden behalen, kunnen jaarlijks meer dan 10.000 vroegtijdige sterfgevallen vermeden worden. Een op de vier verplaatsingen moet dan met de fiets gebeuren.

“Dit is de eerste studie die associaties evalueert tussen de lengte van het fietsnetwerk, het gebruik van verschillende vervoersmiddelen en de bijhorende gevolgen voor de gezondheid in Europese steden”, zegt Natalie Mueller, ISGlobal-onderzoekster en hoofdauteur van de paper.

10 procent meer fietspaden

Het scenario waarin de steden fietspaden in al hun straten hebben, levert de grootste gezondheidsvoordelen op. In dat geval zou Londen jaarlijks tot 1210 vroegtijdige sterfgevallen kunnen vermijden. Voor Rome ligt dat cijfer op 433 en voor Barcelona op 248. 10 procent meer fietspaden kan al leiden tot 21 minder voortijdige sterfgevallen in Rome, 18 in Londen en 16 in Barcelona.

De onderzoekers hebben verder een economische analyse uitgevoerd om de kosten van een uitbreiding van het fietsnetwerk te vergelijken met de geschatte voordelen van minder voortijdige sterfgevallen. Het scenario met de beste kosten-batenverhouding is een uitbreiding van het fietsnetwerk met 10 procent. De baten per uitgegeven euro zouden oplopen tot 70 tegen 1 in Rome, 62 tegen 1 in Zürich en 35 tegen 1 in Barcelona.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!