Plus Franse ondernemer heeft plan om elektrische wagens goedkoop te maken

Door bestaande wagens uit te rusten met een elektromotor, wil de Franse ondernemer Aymeric Libeau de forse meerprijs van elektrische wagens naar beneden halen. Voor maximaal 8500 euro zou elke wagen elektrisch kunnen worden.

Fran Herpelinck | 5 augustus 2019
Cover R4X3W1000 5D0Aa1345173A T1 Twingo Dazzle01
Transition-One

Aymeric Libeau ontwikkelde technologie om bestaande wagens elektrisch te maken, vanuit de vaststelling dat elektrische wagens voor veel mensen niet betaalbaar zijn. Benzine- en dieselwagens zijn dat wel, waardoor de transitie naar elektrisch rijden volgens de ondernemer tergend traag gaat. Via zijn bedrijf Transition-One wil Libeau daar verandering in brengen. Voor maximaal 8500 euro kunt u uw auto laten omturnen tot een e-wagen. Gezien er in Frankrijk een subsidie bestaat voor elektrisch ombouwen, kan het daar zelfs voor een som van 5000 euro.

Eén model van de band

Bij de installatie wordt de bestaande motor voor fossiele brandstof vervangen door een elektromotor, gekoppeld aan een batterijenpakket. Vooralsnog heeft Transition-One in Frankrijk één auto elektrisch gemaakt: een kleine Renault Twingo uit 2009, die dankzij drie ingebouwde batterijen (onder de motorkap en op de plek van de benzinetank) een actieradius heeft van 180 kilometer. Bij andere omgebouwde modellen zal die autonomie rond 100 kilometer schommelen, terwijl de maximumsnelheid begrensd wordt op 110 kilometer per uur. Volgens het bedrijf is de hele ombouwoperatie in één dag klaar. In eerste instantie mikt het op kleinere modellen zoals Fiat 500, Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo of de VW Polo.

Ambitie onder voorbehoud

Juridisch gezien is er voorbehoud: als particulier mag je je wagen niet zelf elektrisch maken en bedrijven of garages moeten aan strenge voorwaarden voldoen. Aan persbureau Bloomberg vertelde Libeau dat hij vertrouwen heeft in de aanvraag die hij daartoe deed. “Ik verwacht dat de Franse en Europese autoriteiten ons in september dit fiat zullen geven. Volgens dat scenario kunnen we vanaf dan van de best verkopende auto’s in Europa elektrische modellen maken.” Om die ambitie waar te maken, moet Libeau wel nog investeerders warm maken. Om een fabriek op te richten waar jaarlijks 4000 wagens omgebouwd kunnen worden, moet het bedrijf nog om en bij zes miljoen euro ophalen.

Ombouwrisico’s

De Franse start-up wekt opzien door de grote schaal waarop het auto’s elektrisch wil maken. In Nederland en België gebeurt ombouwen door erg kleine bedrijven, die samen slechts een tiental exemplaren per jaar ombouwen. Twee jaar geleden gaf voormalig Vlaams Energieminister Bart Tommelein aan dat de voorkeur van de Vlaamse regering uitgaat naar elektrische wagens die als dusdanig ontworpen worden. Tommelein wees op de risico’s die ombouwen met zich meebrengt voor onder meer de remmen, de stuurinrichting en de veiligheidsvoorschriften rond elektrificatie. Voor bepaalde types voertuigen, zoals oldtimers, zou elektrisch ombouwen dan wel weer een goede optie zijn, zolang de veiligheid primeert.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.