‘Färmoscore’ vertelt je hoe duurzaam een product is
Färm, de Belgische keten van biowinkels, lanceert zijn eigen duurzaamheidsindicator. Centraal staat de färmoscore: één cijfer dat de maatschappelijke impact van een voedingsproduct aangeeft.
De Färmoscoop, het nieuwe duurzaamheidsprogramma van Färm, analyseert voedingsproducten aan de hand van elf ecologische, maatschappelijke en economische criteria. Is het een bioproduct? Bevat het lokale ingrediënten? Is het bewerkt of onbewerkt? Zit er statiegeld op de verpakking? Op basis van de eindscore of färmoscore kunnen consumenten een bewuste keuze maken.
Herkomst en biolabels
Elk voedingsproduct in de Färmwinkels krijgt een uitgebreid etiket. Dat vermeldt naast de färmoscore bijvoorbeeld ook waar het product geproduceerd of verwerkt is en welke andere labels, zoals bio en fair trade, het heeft. Färm wil zijn klanten zo transparant mogelijk informeren om ethisch gedrag te stimuleren.
Färm promoot duurzame voeding en landbouw. De coöperatie werd opgericht in 2013. Het nieuwe duurzaamheidsprogramma is het resultaat van drie jaar onderzoek.