Plus Eurides ontwikkelt mobiliteitsapp voor bedrijven

De Watergroep, de VRT en Danone zijn alvast fan: het Vaigo-platform laat werknemers kiezen tussen een resem mobiliteitsoplossingen, op maat van het bedrijf. “De manier waarop bedrijven naar de mobiliteit van hun werknemers kijken, moet veel flexibeler”, zegt Roeland Vanrenterghem, zaakvoerder en co-founder van Eurides, dat de app ontwikkelde.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het magazine:
Susanovamagazine september 2019
Ellen Vervoort | 19 september 2019
Roeland In Leuven Train Station V2
Roeland Vanrenterghem, zaakvoerder en co-founder van Eurides

Sinds 2018 bouwt Eurides aan een drastische omslag van het woon-werkverkeer. Roeland Vanrenterghem: “Het aanbod aan mobiliteitsopties is enorm gegroeid. Denk maar aan de e-bike en de deelstep. Toch zie je weinig evolutie op de werkvloer. Werknemers die ooit voor een bepaalde vorm van mobiliteit hebben gekozen, hangen daar vaak nog altijd aan vast. Beschikken ze over een bedrijfswagen, dan zijn ze zowat verplicht om daar iedere dag mee naar het werk te komen om hun kilometers vergoed te zien. Hebben ze een abonnement voor het openbaar vervoer, dan is het vaak niet mogelijk om dat te combineren met een flexibele fietsvergoeding.”

Mobiliteitsbudget

Waar gaat het mis? Bedrijven vinden het moeilijk om alternatieve vervoermiddelen in hun mobiliteitsbeleid te integreren. Ze worstelen ook met manieren om hun werknemers keuzevrijheid te geven. Ook het vergoeden van al die verschillende mobiliteitsopties blijkt vaak te ingewikkeld.

“Het mobiliteitsbudget is een stap in de goede richting. Maar de wetgeving is nog veel te beperkend”, vindt Vanrenterghem. “Zo is het budget alleen maar van toepassing op werknemers met recht op een bedrijfswagen. Die auto mag bovendien maar een erg kleine hoeveelheid CO2 uitstoten. Dat is uiteraard een goede zaak, maar heel wat bedrijven kijken vervolgens naar dure, elektrische wagens. Daardoor blijft er binnen het budget maar weinig ruimte over voor de andere opties, zoals het openbaar vervoer of de fiets. Op middellange termijn zal het mobiliteitsbudget dus nog flink moeten worden bijgestuurd.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.