EU heeft 15 keer meer laadpunten nodig tegen 2030

De EU moet in de komende tien jaar drie miljoen laadpunten voor elektrische voertuigen plaatsen, wil ze klimaatneutraal worden tegen 2050. Dat blijkt uit een analyse door milieufederatie Transport & Environment (T&E).

8 januari 2020
Carsharing 4382651 1920

In de EU is transport verantwoordelijk voor 27 procent van de totale broeikasgasuitstoot. 44 procent daarvan wordt veroorzaakt door personenwagens, en dat aandeel blijft groeien. Om op klimaatkoers te blijven, moet 40 procent van de nieuwe wagens in 2030 uitstootvrij zijn.

Maar die verwachte 44 miljoen elektrische auto’s die in 2030 over de Europese wegen rijden, moeten ook worden opgeladen. Daarvoor zijn drie miljoen laadpunten nodig, vijftien keer meer dan de huidige 185.000. Dat stelt T&E. Laadpunten in woningen en bedrijven moeten voorrang krijgen. 20 tot 30 procent zijn nodig in dunbevolkte gebieden om ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot zero-emissievoertuigen.

20 miljard euro

Het kostenplaatje zal volgens de denktank 20 miljard euro aan private en publieke investeringen tellen. Dat komt neer op 1,8 miljard euro per jaar of 3 procent van het huidige Europese jaarbudget voor weginfrastructuur. T&E ziet de investeringen als een opportuniteit en pleit voor cofinanciering door het Europese investeringsplan, dat binnen de Europese Green Deal voor 1000 miljard euro aan duurzame investeringen moet steunen in het volgende decennium.

De aankomende herziening van de Europese Richtlijn rond Alternatieve Brandstoffen is een cruciaal moment voor de EU om de transitie aan te jagen, zegt T&E. Analist Lucien Mathieu: “De Green Deal voor transport kan er alleen komen als ook de zero-emissie-infrastructuur voorhanden is. Dat betekent geld vrijmaken voor een netwerk van publieke laadpunten, met name thuis en op het werk.”

Bron: IPS

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!