Efficiënte bluswagen voor elektrische wagens
Het Britse Prospeed Motorsport ontwikkelde een brandweerwagen die in ondergrondse parkings kan blussen. Het geïntegreerde Cold Cut Cobra systeem blust grote lithium-ion batterijen snel en efficiënt.
Statistisch gezien komt brand in een elektrische wagen veel minder voor dan bij een verbrandingsmotor. Maar een grote lithium-ion batterij blussen vereist wel een heel andere tactiek. Lithium is zelf bijzonder brandbaar en in een grote batterij leidt dat al snel tot een kettingreactie. Daarnaast kan een batterij die geblust lijkt opnieuw ontbranden. Om die redenen worden elektrische wagens bij brand vaak volledig ondergedompeld in een grote container met water. Zeker in ondergrondse parkings is dat geen evidente werkwijze, onder meer omdat zulke gebouwen niet altijd toegankelijk zijn voor grote brandweerwagens.

Water onder hoge druk
Prospeed Motorsport in het Engelse York heeft nu een oplossing gevonden om elektrische wagens te blussen op moeilijk toegankelijke locaties en met minder water. Ze ontwikkelden een voertuig voor snelle interventies, genaamd HILOAD 6x6, door een Toyota Hilux om te bouwen. De HILOAD is maar 1,85 meter hoog en kan dus in de meeste parkings binnenrijden. Het voertuig kan worden uitgerust met een Cold Cut Cobra, ontwikkeld door het Zweedse Cold Cut Systems. De Cobra spuit een waterstraal met een toegevoegd schuurmiddel onder extreem hoge druk van 300 bar. Dat is 100 keer de luchtdruk in een typische autoband. Zo kan de waterstraal door de vloer van de auto heen snijden en de batterij van binnen uit koelen.
Omdat de Cobra tot in de batterij zelf kan blussen, is er minder kans op een verdere kettingreactie. Dat vertaalt zich onder meer in een veel lager waterverbruik. Bij tests door Zweedse hulpdiensten kon de Cobra een batterij blussen in minder dan tien minuten en met slechts 240 liter water, ongeveer de inhoud van een grote badkuip. Prospeed test momenteel een HILOAD uitgerust met de Cobra in Tsjechië.
