Eerste Europese test met zware waterstoftruck

Colruyt Group startte onlangs een proefproject met een elektrische vrachtwagen die zijn batterijen tijdens het rijden bijlaadt op basis van waterstoftechnologie. De truck wordt ingezet bij dagelijkse transporten en moet aantonen dat waterstof geschikt is voor zware logistiek.

Tom Wolfs | 16 december 2020
Waterstoftruck Colruyt 2
De waterstoftruck kan langere afstanden afleggen dan andere elektrische vrachtwagens.
Colruyt Group

De elektrische vrachtwagen – een 44-tonner – heeft een autonoom rijbereik van 40 kilometer. Een duurzame ‘range extender’ vergroot die autonomie met 300 kilometer door groene waterstof tijdens het rijden om te zetten in elektriciteit. De waterstoftruck kan daardoor langere afstanden afleggen dan andere elektrische vrachtwagens.

“Een belangrijke troef in het vrachtvervoer”, zegt Regine Vaneghem, afdelingshoofd Transport bij Colruyt. “Door deze truck als eerste in Europa te testen, willen we bewijzen dat waterstoftechnologie geschikt is voor zware transportoperaties. Wij geloven sterk in groene waterstof als alternatieve brandstof. Met dit proefproject hopen we andere logistieke spelers te inspireren om de stap te zetten naar een duurzamer alternatief voor hun huidige vrachtwagens.”

Grensoverschrijdende samenwerking

De waterstoftruck werd ontwikkeld door de Nederlandse VDL Groep. Ze zetten samen met Colruyt hun schouders onder de test, die deel uitmaakt van het Interreg-project ‘Waterstofregio 2.0’. Het proefproject is daarmee een van een resem grensoverschrijdende samenwerkingen van Vlaanderen en Nederland rond waterstof. Samen willen ze op termijn uitgroeien tot een vooraanstaande waterstofregio.

Bron: WaterstofNet

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!