MVO

Plus Ecosia: het groene Google?

Ecosia.org is een gratis zoekmachine, net zoals Google. Maar het Duitse Ecosia gebruikt minstens tachtig procent van zijn winst om bomen te planten. Als gebruiker hoef je niets bijzonders te doen. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Wij vroegen Pieter van Midwoud, Chief Tree Planting Officer bij Ecosia, hoe een zoekopdracht een boom kan worden.

Koenraad Coel | 10 september 2019
Ecosia Uganda
Kwekerij in Uganda (© Ecosia)

Hoe is Ecosia ontstaan?

Pieter van Midwoud: “Ecosia werd opgericht in 2009 door de Duitser Christian Kroll. Na zijn studie bedrijfskunde trok hij op rondreis door Nepal en Argentinië, waar hij aan de lijve ondervond hoe groot het probleem van ontbossing is en welke impact het heeft op het klimaat en het milieu. Hij wilde het heft in handen nemen en stortte zich daarom op de wereld van de zoekmachines. Daar gaat immers heel veel geld in om. Google maakte vier jaar geleden een omzet van 75 miljard dollar, voornamelijk uit advertentie-inkomsten van zoekopdrachten.”

“Dus startte Kroll zelf een zoekmachine en hij gebruikte de opbrengst om bomen aan te planten. In het begin gebeurde dat in samenwerking met het WWF, later samen met andere partnerorganisaties.”

Vanwaar komen de inkomsten van Ecosia?

“Als je met Ecosia zoekt, krijg je soms advertenties te zien, net zoals bij Google of Bing. Als je daarop klikt, krijgen wij een klein bedrag van de adverteerder. Maar ook als je nooit op een advertentie klikt, ben je als gebruiker waardevol voor ons. Hoe meer mensen Ecosia gebruiken, hoe groter de doelgroep die een bedrijf via ons kan bereiken en dus kunnen we een hogere prijs vragen. Daarom raden we mensen ook af om lukraak op advertenties te klikken om meer bomen te planten, want dat maakt onze waarde voor een adverteerder juist kleiner.”

“Momenteel maakt Ecosia met dat advertentiemodel een omzet van ongeveer één tot anderhalf miljoen euro per maand. Daar betalen we eerst onze kosten mee, zoals huur, salarissen en servers. We willen daar heel transparant in zijn, daarom maken we van elke maand het financiële rapport openbaar. Meestal is iets meer dan de helft van onze maandelijkse omzet beschikbaar om samen met onze lokale partners bomen te planten.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.